Facebook aikoo haastaa tosissaan Valven peli-imperiumin. Facebookin pc-sovellus Gameroom haluaa tuoda pelaamisen palvelun 1,75 miljardin käyttäjän ulottuville.

Mikäli Facebookin (1,75 miljardia) ja Valven omistaman Steamin (125 miljoonaa) käyttäjämääriä verrataan keskenään, kallistuu vaaka ylivoimaisesti ensinmainitun hyväksi. Jos taas tarkastellaan käyttäjämääriä vain pelaajien osalta, ei Facebookilla ole oikeastaan mitään jakoa. Ainakaan vielä.

Unity-tapahtumassa esitelty Facebook Gameroom -sovellus haastaa Valven mukaan kilpailuun peliskenen dominoinnista. Kyseessä ei ole mikään Farmville- tai Candy Crush -tasoinen räpellys, vaan Gameroom on suunnattu tosipelaajille.

Facebookin käyttäjäkannan pelikehittäjille tarjoaman valtavan markkinointipotentiaalin uskotaan satavan Gameroomin laariin, The Next Web kirjoittaa. Gameroomin kautta myydyistä peleistä napataan välistä 30 prosentin palkkio, mikä on täsmälleen sama prosenttiosuus, jonka Valve nappaa Steam-myynnistä.

Lisäksi Facebookin oma mainosalusta saattaa houkutella pelikehittäjiä. Vaarana kuitenkin on, että tosipelaajien mielestä Facebook on liian mainstreamia vakavasti otettavaksi pelialustaksi, The Next Web muistuttaa. Facebook Gameroomiin voi tutustua täällä.