Mikrobitin sisarlehti Talouselämä kertoo, kuinka suomalainen Next Games oli niitä harvoja pelialan startupeja, jota kasvuyrityksiä puntaroiva raati arvosti.

Walking Dead -televisiosarjaan perustuvalla mobiilipelillään maineeseen noussut Next Games kolminkertaisti liikevaihtonsa viime vuonna.

Koko vuoden myynti oli 34 miljoonaa euroa, ja koska osa myynnistä kirjataan pelialan yhtiöiden kirjanpidossa vasta seuraavalla vuodelle, liikevaihto oli 31 miljoonaa euroa.

Tänä vuonna Talouselämän raati suhtautui nihkeästi pelialaan, jossa  harva tekee hittejä – ja vielä harvempi toistaa tempun. Huippusuosittuun Walking Dead -televisiosarjaan perustuvaa mobiilipeliä kehittävä Next Games saavutti kuitenkin liikevaihdon kasvuluvut, joita ei voinut ohittaa. Myös yhtiön kokonaistulos kipusi voiton puolelle.

Walking Dead: No Man’s Land -peli on ilmainen, mutta käyttäjiä houkutellaan maksamaan erilaisista pelin sisäisistä hyödykkeistä.

Peliala tuntee lukuisia elokuviin ja tv-sarjoihin perustuvia pelejä. Useimmat niistä ovat tavalla tai toisella epäonnistuneet. Next Games on luonut pelistä houkuttelevan kokemuksen, jossa pelitapahtumat seuraavat uskollisesti televisiosarjan etenemistä.

”Kun tv-sarjan jaksossa pahikset ajoivat henkilöauton sankareiden leirin porttien läpi ja laskivat elävät kuolleet sisään – samaa kohtausta pelattiin mobiilipelissä jo seuraavana päivänä”, toimitusjohtaja Teemu Huuhtanen kuvaa pelin ja tv-sarjan yhteyttä.

Next Games on myös luonut peliinsä viikkosyklin tai tapahtumakalenterin, jossa vuorottelevat televisiossa nähty tehtävä, pelaajien muodostamien joukkueiden tiimihaasteet ja loppuviikon yksittäisten pelaajien väliset mittelöt. Next Games ei omista Walking Dead -tarinaa, mutta sillä on oikeus tehdä televisiosarjaan pohjautuvia mobiilipelejä.

Yhteistyö tuo näkyvyyttä miljoonien eurojen edestä. Sen lisäksi Next Gamesiin on kertynyt poikkeuksellista osaamista siinä, miten peli- ja televisiokokemus voidaan tuoda yhteen. Juryn arvion mukaan kriittinen kysymys on, pystyykö Next Games houkuttelemaan uusia brändejä nykyisen zombie-tarinan lisäksi. Valinnan jälkeen Next Gamesin toimitusjohtaja Huuhtanen paljastaa Talouselämä-lehdelle, että itse asiassa yhtiössä on tekeillä kaksi tällaista viihdebrändilisensseihin perustuvaa uutta peliä.

Paljon tämän enempää hän ei kerro. Tiettävästi molemmat pelit on kuitenkin suunnattu länsimaisen kuluttajan makuun.

”Päämarkkinamme on Pohjois-Amerikka ja isot länsimarkkinat, kuten Iso-Britannia, Saksa ja Ranska. Aasia on tulevaisuuden mahdollisuus”, hän sanoo.

Televisiosarjojen lisäksi yhtiötä kiinnostavat myös elokuva- ja kirjasarjat, ”joilla on vähintään kymmenien miljoonien ihmisten yleisö.”

Lähde: Talouselämä