Irtisanoutuneen markkinointijohtaja Jeff Jonesin mukaan hänen vakaumuksensa ja lähestymistapansa johtajuuteen ovat ristiriidassa Uberilla koetun kanssa.

Työsuhde kesti vain puoli vuotta, sillä Uberin perustaja ja toimitusjohtaja Travis Kalanick kertoi Jonesin palkkaamisesta elokuussa. Jonesin erosta kertoi ensimmäisenä  teknologiamedia Recode.

Jonesin oli tarkoitus auttaa kiillottamaan Uberin ryvettynyttä mainetta,  mutta Recoden tietojen mukaan juuri Uberin viime aikojen skandaalit vaikuttivat markkinointijohtajan lähtöpäätökseen.  Uberin yhteydessä on puhuttu muun muassa naisten seksistisestä kohtelusta ja seksuaalisesta häirinnästä.

Uber ärsytti alkuvuodesta myös rikkomalla New Yorkin taksiliiton aloittamaa lakkoa, ja Travis Kalanick herätti huomiota somessa leviävällä videolla, jolla hän tylyttää Uber-kuljettajaa.

Jonesin eron taustalla saattaa olla myös helmikuun pieleen mennyt Facebook-tentti, jossa Jones lupautui vastaamaan Uber-kuljettajien kysymyksiin. Jones kypsyi jo 12 kysymyksen jälkeen, kun kuljettajat vaativat parempaa kohtelua ja parempia korvauksia. Vergen uutisen lukijakommenteissa pohdittiin muun muassa, ovatko Uberin kuljettajat sopimusosapuoli vai työntekijöitä. Yhden kommentoijan mukaan työntekijöillä voi sentään olla taukoja, sairauspoissaoloja, lomia ja työttömyysturvaa toisin kuin Uberilla.

Myös Uberin kartoista ja liiketoiminta-alustasta vastaava johtaja Brian McClendon kertoi sunnuntaina lähtevänsä yhtiöstä kuun lopussa ja alkavansa rakentaa poliittista uraa. Hieman aikaisemmiin Uber antoi potkut Googlesta vastatulleelle johtajalle Amit Singhalille, kun hänen työhistoriastaan paljastui syytöksiä seksuaalisesta häirinnästä.

Suomessa Jeff Jonesin lähdöstä kertoi ensimmäisenä Kauppalehti.

Kello 13.11 lisätty video Kalanickista ja korjattu ensimmäiseksi Kauppalehti.