Päivitys 26.1.2016 13:45. Tuoreimmat tiedot siirron tilanteesta ovat täällä.

Päivitys 25.1.2016 10:25. Jos et pääse kirjautumaan uuteen sähköpostipalveluun (MBnet Kamu), niin varmista, että käytät täsmälleen samoja tietoja, jotka Mikrobitin osoitelipukkeessasi ovat. Tilaus on voitu tehdä esimerkiksi useammalla etunimellä kuten ”Matti Sakari Mäkinen” tai sitten katuosoitteesta käytetty lyhennettyä versiota kuten ”Kirkkok”.

MBinternetin sähköposti- ja kotisivupalvelut reistailevat välillä. Parannusta on kuitenkin tulossa!

Bitin päätoimittaja kertoo tässä artikkelissa, mikä on hankkeen tilanne. Alla on lisäksi muutamia lisätietoja:

Onko oikeasti MBnet Kamu -palvelua käyttääkseen tilattava Mikrobitti-lehti? Olen käyttänyt sähköpostipalvelua onnistuneesti jo pidemmän aikaa, vaikka en ole ollut lehden tilaaja. (Lisätty 25.1.2016)

Kyllä on. Palvelu on Mikrobitin tilaajaetu. Olet saattanut voida käyttää MBnetin sähköpostipalvelua aiemmin poikkeustilanteen vuoksi, mutta vastaisuudessa palvelu tulee olemaan sidottu lehden tilaukseen.

Kaverini tilaa Mikrobittiä ja MBnet-avaimeni on hänen tilauksensa alla. Jos tilaan Mikrobitin itse, niin voinko säilyttää vastaanottamani sähköpostit ja kotisivut?  (Lisätty 25.1.2016)

Kyllä. MBnetin asiakaspalvelu Neuvola voi luoda sinulle paikallisen tilaajanumeron, jota voit käyttää rekisteröidäksesi MBnet-avaimen omiin nimiisi. Se edellyttää kuitenkin yhteydenottoa Neuvolaan, automaattisesti homma ei valitettavasti onnistu.

Milloin postit siirtyvät uuteen järjestelmään? (Lisätty 11.1.2016)

Järjestelmän siirto tapahtuu 22.–25.1.2016, jolloin vanhat sähköpostiosoitteet, sähköpostit ja kotisivut siirtyvät uuteen palveluun. Suosittelemme silti, että otat talteen tärkeimmät sähköpostit sekä tarvittaessa kotisivujen koodit ja tiedostot. Lisätietoja aiheesta.

Miksi postit eivät mene perille Hotmailiin/muualle? (Lisätty 5.1.2016)

Muun muassa Microsoftin osoitteisiin (live.com, outlook.com, hotmail.com) lähetetyt viestit eivät mene perille, koska Microsoft ja muutama muu palveluntarjoaja ovat määritelleet @mbnet.fi-osoitteista tulevat viestit roskapostiksi (koska mbnet-osoitteita on aiemmin käytetty massaroskapostituksiin).

Tämä ongelma korjaantuu, kun posti saadaan siirrettyä uudelle alustalle.

Olen uusi Mikrobitin tilaaja, mutta en saa luotua avainta, jotta saisin webmailin käyttöön.

Vanhaan välillä reistailevaan MBinternetiin ei enää kannata luoda uusia tunnuksia. Malta hetki, uusi järjestelmä on selvästi parempi.

Jos kuitenkin haluat vielä vanhan palvelun käyttöön, niin ota yhteyttä sähköpostilla: neuvola@mbnet.fi.

Säilyvätkö vanhat osoitteet, postit ja kotisivut uudessa järjestelmässä?

Kyllä, osoitteet säilyvät. Sähköpostit ja kotisivut siirretään uuteen ympäristöön. Uuden palvelun käyttöönotossa kysytään tilaajanumero (lehden osoitelipukkeen tiedot) sekä nykyinen MBnet-pääavain sekä sen salasana. Aliavaimet eli muut sähköpostitilit ja kotisivut voi tuoda uuteen ympäristöön yksi kerrallaan. Nykyiset salasanat vaihtuvat samalla uusiin vahvempiin salasanoihin.

Mitä uudessa ympäristössä on parempaa?

Mikrobitin sähköiset tilaajaedut modernisoidaan täysin ja uusi järjestelmä poistaa nykyiset ongelmat. Sähköpostin ja kotisivujen tila tuplaantuu 1000 megatavuun. Webmail vaihtuu uudeksi ja kotisivuilla voi jatkossakin ajaa php:tä (nyt uutta versiota 5.4, 5.5 tai 5.6, joka on käyttäjän valittavissa). Roskapostin suodatus tehostuu ja käyttäjä voi itse vaikuttaa sen asetuksiin.

Lisäksi tulee mahdollisuus hankkia lisäominaisuuksia edulliseen tilaajaetuhintaan. Näitä ovat esimerkiksi:

  • oma verkkotunnus (domain-nimi)
  • tietokantapalvelin (MySQL)
  • lisää tallennustilaa
  • lisää sähköpostilaatikoita
  • kokonaan oma virtuaalikone (Linux)

Mitkä vanhan webmailin ja kotisivujen ominaisuuksista poistuvat?

Uusi webmail tehdään Roundcubella, joka on yksi suosituimmista webmail-sovelluksista. Sekä nykyisessä että uudessa webmailissa on muun muassa osoitekirja, allekirjoitukset, html-tuki ja liitetiedostot.

Kotisivujen poistuvat ominaisuudet pidetään niin vähäisenä kuin mahdollista, eikä suurin osa ominaisuuksista ole enää samalla tavalla tärkeitä kuin kymmenen vuotta sitten. Samojen asioiden toteuttamiseen on uusia parempia ja helpompia tapoja. Muutoksia tulee todennäköisesti kotisivujen palautelomakkeeseen, salasanasuojattuihin hakemistoihin ja yksilöllisiin virhesivuihin. Annamme näistä tarkemmat ohjeet myöhemmin.

Sisältyvätkö sähköpostitunnukset ja kotisivutila jatkossakin Mikrobitin tilaushintaan?

Kyllä. Lisäksi tulee mahdollisuus hankkia lisäominaisuuksia edulliseen tilaajaetuhintaan.

Mistä voisin kysyä lisää?

Jos asia koskee lehden tilaukseen liittyviä asioista, meilaa tilaajapalvelu@almatalent.fi.

Muussa tapauksessa lähetä sähköpostia toimitukselle osoitteeseen mikrobitti@talentum.com tai käytä verkkolomaketta.