Seuraava iPhone tulee räjäyttämään lisätyn todellisuuden potin, ainakin jos on uskominen teknologiabloggari  ja virtuaalitodellisuusevankelista Robert Scoblea. Helsingissä Slush-tapahtumassa puhuneen Scoblen mukaan Applella on Israelissa Tel Avisissa 600 insinööriä tekemässä töitä lisätyn todellisuuden parissa ja töitä on tehty jo neljä vuotta. Insinööreiltä on syytä odottaa kovia tuloksia, Scoble uskoo.

”Se tulee olemaan tajunnanräjäyttävää!”

Lisätty todellisuus eroaa virtuaalitodellisuudesta siten, että lasit eivät peitä käyttäjän koko näkökenttää, vaan virtuaalimaailma sekoittuu todellisuuden kanssa. Siksi tekniikkaa kutsutaan myös nimellä mixed reality eli sekoitettu todellisuus.

Applen toimitusjohtaja Tim Cook uskoo, että nimenomaan lisätty todellisuus on tulevaisuudessa tärkeä teknologia. Käsitys vaikuttaa olevan yleinen teknologiajättien keskuudessa. Tähän mennessä yksi pisimmälle lisätyn todellisuuden tuomisessa ihan oikeisiin tuotteisiin on Microsoft, jonka HoloLens-laseja toimitetaan jo kehittäjille.

Applen tavoin Google lähestyy sekoitettua todellisuutta mobiililaitteiden näkökulmasta. Se kehittää Project Tangoksi kutsumaansa tekniikkaa, jossa puhelin kykenee hahmottamaan tilaa usean kameran avulla. Ensimmäinen Project Tangon tekniikkaa käyttävä älypuhelin on Lenovon valmistama ja se on jo myynnissä.

Scoble näytti esityksessään videota Microsoftin HoloLens-demosta, jossa virtuaalinen Minecraft-maailma ilmestyy käyttäjän eteen pöydän pinnalle.

”Kymmenen kuukauden päästä julkaistavassa seuraavassa iPhonessa tulee olemaan tämä teknologia”, Scoble vakuuttaa.

Aluksi AR saapunee puhelimiin, mutta Scoble uskoo, että jo kolmen vuoden päästä sekoitettu todellisuus on pienissä laseissa, joita kaikki pitävät päässään. Slush-yleisölle Scoble arvioi, että kolmen vuoden päästä osa yleisöstä saapuu paikalle lähinnä virtuaalisesti kotoaan käsin.

Kun lasit ovat kaikille, niistä tulee pääasiallinen tapa yhä älykkäämmäksi muuttuvan maailman ohjaamiseen.

”Esineiden internet, automaattiset autot, älykaupungit. Sekoitetun todellisuuden kautta tullaan ohjaamaan kaikkea”, Scoble sanoo.

Esimerkiksi ostoskeskuksessa lattiassa hehkuva virtuaalinen viiva ohjaa käyttäjän oikeaan kauppaan. Ruuhkaisessa urheilutapahtumassa taas omaa digiapuria voi pyytää etsimään lähimmän vessan. Digiapuri levittää virtuaaliset suuntaohjeet ympäristöön ja kertoo kuinka pitkä jono missäkin vessassa on, Scoble visioi.