Mainostenestosovellus saattaa vähentää sivustolla esitettäviä mainoksia, mutta yksityisyyttä ja suojaa seurannalta ne eivät takaa. Lisäksi mainosrahotteiset sivustot menettävät tuloja.

Itse asiassa mainostenestosovellusten käyttö saattaa jopa helpottaa seurantaa, The Next Web kirjoittaa. Toiset luottavat liikaa siihen, että mainostenesto-ohjelma ”suojelee” mainosten lisäksi myös käyttäjän yksityisyyttä. Tämä on kuitenkin harhaluulo.

Kansalaisten digitaalisia oikeuksia vahtiva Electronic Frontier Foundation (EFF) havaitsi vuonna 2010 tekemässään selvityksessä, että selaimet suojelevat käyttäjän yksityisyyttä erittäin kehnosti. Vuonna 2017 EFF:n tekemiä havaintoja täydentäneet ranskalaistutkijat huomasivat, ettei tilanne ole juurikaan parantunut edes kehittyneimpien mainostenesto-ohjelmien osalta.

Mainostenesto-ohjelmat eivät kuitenkaan ole ainoita syyllisiä. Mikä tahansa selaimeen asennettu liitännäinen tai lisäosa voi kieliä käyttäjästään tietoja, joita tämä ei välttämättä haluaisi levittää. Yhdessä ne luovat uniikin ”sormenjäljen”, jolla yksittäinen nettikäyttäjä voidaan tunnistaa.

The Next Webin mukaan käytössä oli mainostenesto-ohjelma, joka väittää suojelevansa käyttäjäänsä seurannalta – siis päätoimensa, eli mainosten estämisen lisäksi. Loppupeleissä se ei kuitenkaan tarjonnut juuri minkäänlaista suojaa seurantaa vastaan.

Täysin varmaa tapaa suojautua seurannalta ei ole. Tutkijat kuitenkin suosittelevat käyttämään Mozillan Firefox-selainta, jonka tiedetään tekevän edes piirun verran parempaa työtä käyttäjänsä yksityisyyden suojelemisessa kuin esimerkiksi The Next Webin toimittajan käytössä olleen Chrome-selaimen.

Suositus myös on, että sosiaalisen median tileiltä kannattaa aina kirjautua ulos, kun ne eivät ole käytössä. Myös keksien poistaminen käytöstä selaimen asetuksista heittää edes muutaman kapulan seuraajan rattaisiin.