Microsoftin koneäly sovelsi hajoita ja hallitse -taktiikkaa yhdistettynä koneoppimiseen, ja kepitti klassisen Ms. Pac-Man -pelin kaikki 256 tasoa virheettömästi, keräten maksimaalisen tuloksen eli 999 990 pistettä.

Engadgetin mukaan koettelemuksen alustana käytettiin Atari 2600 -tietokonetta.

Suoritus on sen verran vaikea, että Microsoft ei edes yrittänyt kouluttaa tekoälyään suoriutumaan tehtävästä ensi yrittämällä. Sen sijaan yhtiö jakoi mammuttimaisen haasteen pienempiin palasiin ja antoi 150 tekoälyn päättää yhdessä miten homma hoidetaan.

Microsoftin tekoäly nojaa vahvistettuun koneoppimiseen, jossa algoritmi palkitaan kun se saa aikaan parempia lopputuloksia, jolloin se luopuu vähemmän tehokkaiden tekniikoiden käyttämisestä. Tekniikan taustalla on, että ajan kanssa järjestelmä osaa itse päätellä mikä on paras mahdollinen toimintatapa.

Mekanismi on kuitenkin hidas, joten Microsoftin tiimi jakoi sen pienempiin palasiin, ja jokainen 150 tekoälystä sai yhden osasen pureskeltavakseen. Lopputulosten valmistumista hallinnoi johtajan asemaan nostettu pomotekoäly, joka ohjasi parvitekoälyn toimia.

Pelin tulokset puhuvat puolestaan, mutta Microsoft toivoo blogissaan tämän ennen kaikkea osoittavan, että tekoälyistä voidaan tehdä nopeampia, luotettavampia ja omatoimisempia.