Jos ulkomailta tilattujen ostosten tullaamisen haluaa hoitaa itse, perivät monet kuljetusyritykset siitä posketonta lisämaksua. Jos verkkokaupassa ostoksia tehdessä toimitusmaksuissa ei kerrota tällaisesta maksusta, sitä ei voi pitää kohtuullisena kuluttajansuojalain mukaan.

Kuluttaja-asiamies teki päätöksensä kuluttajien valitettua DHL Express Finlandin laskuttavan yllätyksenä heiltä 20 euron palvelumaksun tullaamisen hoitamisesta.

Kuluttajat ovat maksaneet verkkokaupasta tilatessaan lähetysmaksut. Ylimääräisiä maksuja ei kuluttajansuojalain mukaan voi tähän myöhemmin lisätä vain sen perusteella, että DHL ilmoittaa omilla sivuillaan hinnastonsa.

DHL lopettaa maksujen perimisen syyskuun alusta lähtien sellaisissa tilanteissa, joissa verkkokauppa ei ole ilmoittanut ennen ostosten maksamista DHL:n palvelumaksusta tai kun DHL ja kuluttaja eivät ole keskenään sopineet lisämaksusta.

Aiemmin DHL ei perinyt itsepalveluna tullaamisesta maksua, mutta otti sen käyttöön keväällä 2016. Sen jälkeen kuluttajilta tuli asiasta valituksia kuluttajaviranomaisille.

Kuluttaja-asiamies on ottanut vireille ja käsittelyynsä myös UPS-yhtiön vastaavan menettelyn.