Britanniassa tietosuojavaltuutetun toimisto on läimäissyt TalkTalk-operaattorille 100 000 punnan (vajaan 111 000 euron) sakot, koska sen alihankkijan työntekijät paljastivat 21 000 asiakkaan tietoja huijareille, The Register kertoo.

Syksyllä 2014 asiakkaat valittivat saavansa huijauspuheluja. Soittajat tiesivät ihmisten osoitetiedot sekä TalkTalkin asiakasnumeron, mikä sai epäilyksen heräämään.

Huijarit olivatkin saaneet haltuunsa tiedot yhtiön korjaajien vierailuista asiakkaiden luokse. Näillä tiedoilla koitettiin aiemmin teknisen tuen kotikäyntiä tarvinneilta huijata rahaa myymällä olemattomia tukipalveluja.

Yksi TalkTalkin vikapalveluportaalin yhteistyökumppaneista on Wipro, jolla on Intiassa palvelukeskuksia. Kolmen Wipron työntekijän tiliä oli käytetty laittomaan 21 000 asiakkaan tietojen keräämiseen. Yhteensä neljälläkymmenellä Wipron työntekijällä oli pääsy 25 000 – 50 000 asiakkaan tietoihin. Heidän tunnuksillaan pystyi kirjautumaan sisälle TalkTalkin tukiportaaliin miltä tahansa koneelta.

Tietosuojavaltuutetun mielestä työntekijöille oli annettu liian suuret valtuudet ja kontrollimekanismit olivat liian lepsut, että yksityisten tietojen keräämisestä ei jäänyt kukaan kiinni.