Adobe on esitellyt oman Experience Cloud -palvelunsa jatkeen, jonka tarkoituksena on auttaa autovalmistajia ja sovelluskehittäjiä keräämään ja tulkitsemaan tietoja auton monitoimikeskuksen käytöstä. Adobe ei myöskään juuri peittele todellista tarkoitustaan: kohdennettua mainontaa.

Adoben alusta käyttää koneoppimista ja muita tekniikoita havainnoidakseen kuljettajan käyttäytymistä, kuten hänen antamiaan äänikomentoja ja auton monitoimikeskukseen määriteltyjä asetuksia. Toiveissa on, että näitä tulkitsemalla kohdennettujen mainosten syöttäminen ajon aikana helpottuu.

Palvelulla on myös hyödyllisiä toiminnallisia etuja. Jos esimerkiksi kuljettajan antama äänikomento ei toimi ja hän joutuu kurkottamaan kohti kosketusnäyttöä, saattaa se kertoa autovalmistajalle, että heidän järjestelmänsä äänikomentojen tulkinnassa on jotain vikaa, Engadget kirjoittaa.

Adobe kuitenkin maalailee auvoa mainostajille. Kuljettajan monitoimikeskukseen asettamia asetuksia voidaan käyttää kohdennettuun mainontaan. Esimerkiksi lähialueen ravintolat voivat lähettää mainoksia, kun kuljettaja kurvaa niiden ohi. Toinen mahdollisuus on esimerkiksi ehdottaa kuljettajalle pian julkaistavaa uutta musiikkialbumia, mikäli on selvää, että hän pitää genrestä.

Kohdennetut mainokset ovat tuttu ilmiö jo älypuhelimista ja pc-tietokoneista. Pian ne tunkeutuvat myös alueelle, jota Engadget kuvailee monien ”viimeiseksi turvapaikaksi”, omaan autoon. Adoben teknologian avulla mikä tahansa autovalmistaja tai sovelluskehittäjä voi tarttua tilaisuuteen.