Microsoftin entinen toimitusjohtaja Steve Ballmer uskoo, että sosiaalinen media ei voi nykyisellään päästä valeuutisista eroon, mutta niiden levittämistä voidaan hillitä uudella strategialla.

Ballmerin mukaan tärkeintä on se, että lukijat saavat aina tietoonsa uutisen todellisen lähteen. Hän vertaa suunnitelmiaan Twitterin siniseen merkkiin, jonka avulla mikroblogipalvelun käyttäjä voi tunnistautua luotettavasti.

Facebook paljasti viime viikolla, että venäläistoimijat olivat hankkineet mainostilaa palvelusta. Mainokset olivat tavoittaneet jopa kymmenen miljoonaa ihmistä, Cnet kirjoittaa. Pari viikkoa sitten Twitter puolestaan kertoi, että palvelu oli tunnistanut yli 200 käyttäjätiliä, jotka liittyivät mainostilaa Facebookista ostaneisiin toimijoihin.

Lisäksi maanantaina julkaistun raportin mukaan venäläistoimijat olivat ostaneet kymmenillä tuhansilla dollareilla mainostilaa Googlen palveluista, kuten Youtubesta sekä Gmailista. Twitterin, Facebookin sekä Googlen edustajien on tarkoitus kertoa havainnoistaan Yhdysvaltain kongressille marraskuussa.

Ballmer otti Bloombergille antamassaan haastattelussa kantaa myös Twitteriä kiusaavaan laajamittaiseen häirintään. Hänen mukaansa mikään ei ole sananvapautta tärkeämpää, mutta ”kertakaikkisen sopimaton sisältö” tulee voida poistaa kaikista sosiaalisen median palveluista.

Ballmerilla oli mielipide valmiina myös presidentti Donald Trumpin välillä kiistanalaisiin tviitteihin. Ballmerin mukaan Trumpilla on oikeus tulla kuulluksi, ja suuren yleisön kannalta on parempi, että he kuulevat presidentin mielipiteen suoraan häneltä itseltään.

Ballmerin suhtautuminen noudattaa pitkälti Twitterin toimitusjohtaja Jack Dorseyn linjaa, jonka mukaan Trump voi vapaasti lausua mielipiteensä, eikä häntä niiden takia olla erottamassa palvelusta, Cnet huomauttaa.