Kilpailu navigointiratkaisujen välillä on siirtynyt laitteista sovelluksiin. Puhelinsuunnistuksen ehdoton markkinajohtaja on Google Maps, joka on asennettu vakiona miltei kaikkiin Android-puhelimiin. Myös iOS:ssä Googlen sovellus on erikseen asennettavista navigointisovelluksista suosituin.

Applen oma karttasovellus on parantunut jatkuvasti, mutta se kärsii edelleen kehnosta maineestaan. Sen aiheutti sovelluksen täydellinen keskeneräisyys julkaisuvaiheessa viisi vuotta sitten. Applen ratkaisu ei ole edelleenkään kaikin tavoin saanut kiinni Googlen huomattavaa etumatkaa. Koska Applen sovellus ei myöskään toimi kuin iOS:ssä, jätimme sen testistä pois.

Mikrobitti testasi heinäkuun numerossa kolme navigointisovellusta: Google Mapsin, Here WeGo:n ja Wazen.

Here WeGo eli aikaisempi Here Maps polveutuu Nokian kehittämästä Symbian-alustalla toimineesta navigointisovelluksesta. Siksi tuote on tuttu etenkin suomalaisille käyttäjille, vaikka sen käyttöliittymä onkin vuosien varrella uusittu lukuisia kertoja. Palvelun omistaa nykyisin pääosin saksalaisista autovalmistajista koostuva yhteenliittymä, joten taustavoimat ovat edelleen vahvat.

Israelista lähtöisin olevalla Wazella ei alun alkaen ollut takanaan suurta yritystä, vaan se nousi suosioon itsenäisenä sovelluksena puhtaasti omilla ansioillaan. Google osti Wazen vuonna 2013, mutta ainakin toistaiseksi Wazen kehitystyö on saanut jatkua hyvin itsenäisesti. Google Mapsin ja Wazen tarjoamat reitit poikkeavat usein toisistaan, ja niiden takana ovat selvästi erilaiset algoritmit.

Google ei ole kertonut julkisuuteen mitään tietoja siitä, missä määrin Google Mapsin ja Wazen keräämiä liikennetietoja hyödynnetään ristiin palvelujen välillä. Tiedossa on kuitenkin, että Waze-käyttäjien raportoimat liikennehäiriöt näkyvät Googlen sovelluksessa.

Parhaimmillaan miltei reaaliajassa päivittyvät ja kattavat liikennetiedot ovat navigointisovellusten merkittävin parannus viime vuosina. Vaikka liikennetietoja on ollut tarjolla pitkään, on navigointisovellusten jatkuvasti lisääntynyt käyttö tehnyt niistä huimasti aiempaa kattavampia ja siten hyödyllisempiä. Koska navigointisovellusta pyörittävät laitteet lähettävät oletusarvoisesti jatkuvaa tietovirtaa liikkeistään Googlen, Wazen ja muiden navigointiyritysten palvelimille, paljastuu liikenneruuhka miltei välittömästi synnyttyään.

Toinen selvä kehityssuunta on sovellusten pyrkimys yhä saumattomampaan yhteistoimintaan eri liikennemuotojen välillä. Sekä Google että Here tarjoavat opastuksen autoilun lisäksi kävelyyn, pyöräilyyn ja joukkoliikenteen käyttöön. Heressä on huomioitu jopa taksit ja tietyt autonvuokraus- ja jakopalvelut. Tässä suhteessa Waze kulkee vastavirtaan, sillä se keskittyy puhtaasti autoiluun.

Pyörällä pääsee. Googlen pyöräilyohjeistus on selvästi parempi kuin Heren – Wazessa koko toimintoa ei ole. Ero syntyy pääasiassa Googlen paremmasta kevyen liikenteen väylien tuntemuksesta. Pyöräily-ystävälliset reitit näytetään vihreällä.

Etenkin joukkoliikenteen käytössä juuri siihen tarkoitetut sovellukset ovat edelleen selvästi yhdistettyjä navigointisovelluksia pätevämpiä, mutta kävelyopastuksessa Google ja Here ovat ehdotonta kärkeä millä tahansa mittapuulla.

Pyöräilyyn opastamisessa tehtävää työtä on vielä jäljellä enemmän, mutta siinäkin molemmat mainitut tuotteet ovat muutaman viime vuoden aikana parantaneet suoritustaan huomattavasti, etenkin suomalaisen käyttäjän näkökulmasta.

Navigointisovelluksissa on se hyvä puoli, että ne paranevat miltei itsestään, kun niitä käytetään. Mitä suurempi joukko ihmisiä pitää sovellusta auki liikkuessaan, sitä varmemmin korjautuvat mahdolliset karttavirheet ja sitä nopeammin uudet väylät ilmaantuvat kartoille.

Vielä voimakkaammin käyttäjistä riippuvaista on ajantasainen liikennetieto. Navigointisovellusta mahdollisimman paljon päällä pitävä tekee siis muille palveluksen. Asian kääntöpuolena on tosin se, että tällöin tulee antaneeksi sovelluksen takana olevalle yritykselle mahdollisimman tarkat ja kattavat tiedot omista liikkeistään.

Sovellus ja auto juttelevat

Apple vastaan Google. Applen CarPlayta tukevissa autoissa voi ainakin toistaiseksi suunnistaa vain Applen omalla karttasovelluksella.

Erillisten navigaattorien tavoin myös autojen kiinteään varustukseen kuuluvat navigaattorit alkavat todennäköisesti vähitellen hävitä. Syynä on se, että moniin uusiin autoihin tarjolla olevat Apple CarPlay- ja Google Android Auto -teknologiat sallivat puhelinten navigointisovellusten toiminnan auton omalla näytöllä.

Puhelinta ei siis tarvitse enää kiilata jonnekin kojelaudan rakoseen tai erilliseen telineeseen, vaan reitin seuraaminen sujuu kookkaasta ja parhaissa tapauksissa myös järkevään paikkaan sijoitetusta näytöstä.

Järjestelmien heikkoutena on se, että ainakin toistaiseksi molemmat tukevat vain yhtiöiden omia karttasovelluksia. IPhoneen asennettua Google Mapsia ei siis voi käyttää CarPlayn kautta, kuten ei myöskään Androidissa pyörivää Here-sovellusta Android Autossa. Kirjoitushetkellä Google oli tosin juuri lisännyt myös omistamansa Wazen tuen betaversion Android Autoon.

Mahdollisesta muiden navigointisovellusten tuesta kumpaankaan autojärjestelmään ei toistaiseksi ole mitään tietoa. Sen enempää Android Auton kuin CarPlaynkaan kehitystahti ei toistaiseksi ole huimannut päätä, joten on hyvin mahdollista, että suosikkisovellustaan kojelaudassa käytettäväksi toivovat joutuvat kärvistelemään Applen tai Googlen sovelluksen kanssa vielä vuosia.

Google Maps – käypä kompromissi

Alustat Android, iOS, www

Hinta ilmainen

Google Mapsin huikea suosio näkyy sen kaikissa ratkaisuissa: se pyrkii täyttämään kaikki mahdolliset navigointitarpeet, minkä takia toimintoja on runsaasti, mutta ne on piilotettu tehokkaasti. Googlen tapaan keskiössä on sanahaku, jolla voi etsiä mitä tahansa tietystä katuosoitteesta kaikkiin seudun meksikolaisiin ravintoloihin. Ajaessa hakua on helppo käyttää ilman käsiä, sillä puheen tulkinta on markkinoiden parasta tasoa.

Google näyttää tarkkaa ja ajantasaista liikennetietoa, mutta ei lähde ainakaan Suomen yleensä hyvin soljuvassa liikenteessä muuttamaan reittiä pienten häiriöiden takia. Ohjeet ovat pääosin hyviä ja tarkkoja sekä autoilijalle että kävelijälle. Uudemmassa pyöräilynavigoinnissa ongelmia on enemmän, mutta se toimii silti paremmin kuin Heressä.

Autonavigoinnissa Googlen opastusnäkymä on karu. Tietoa nopeusrajoituksesta ei näytetä, eikä nopeuskameroista saa varoitusta. Myöskään juuri mitään näkymän tai ohjeistuksen mukauttamismahdollisuuksia ei ole. Myös karttojen esilatausmahdollisuus on hyvin rajoitettu: kerrallaan ladattavaksi voi valita enintään vain noin Varsinais-Suomen kokoisen alueen, kun Herellä voi imaista kerralla vaikka koko Euroopan.

Arvosana 4,5/5

Hyvää Kaikin tavoin kattavat tiedot

Huonoa Niukka tietojen näyttö liikkeellä

Pointti Jokaiselle jotakin

Here WeGo – turistin turva

Alustat Android, iOS, Windows Phone, Tizen

Hinta ilmainen

Here on uusimmassa muodossaankin käyttöliittymältään perinteisempi kuin kilpakumppanit, missä on sekä hyviä että huonoja puolia. Kohteiden valikoima avautuu parilla ikonin tökkäyksellä, eikä erillisiä hakutermejä tarvitse useimmiten miettiä. Toisaalta monen asian tekeminen on tarpeettoman hankalaa: esimerkiksi autoilusta kävelynavigointiin siirtyminen ei ota onnistuakseen millään. Toisin kuin Google, Here näyttää nopeusrajoituksen ja varoittaa nopeuskameroista.

Matkailijan kannalta Heren paras piirre on kokonaisten maiden tai maanosien esilataaminen puhelimen muistiin. Siihen verrattuna Googlen rajoitettu esilatausmahdollisuus on vaivalloinen. Kattavien offline-karttojen ansiosta navigointi sujuu korvessakin, eikä roaming-maksuista tarvitse Euroopan ulkopuolella kantaa huolta.

Heren reititys toimii pääosin hyvin sekä auto- että kävelynavigoinnissa. Pyöräilyohjeistus on niin outo, että pyörän selässä käyttää mieluummin kävelynavigointia. Myös julkinen liikenne on Herellä hyvin hallussa. Pieni ärsytyksen aihe kävellessä on Android-sovelluksen kompassisuunnan huojunnan tahdissa tarpeettoman vinhasti kieppuva kartta. IOS:ssä ongelmaa ei ole.

Arvosana 4,5/5

Hyvää Karttojen esilataus

Huonoa Käyttöliittymän omituisuudet

Pointti Matkailijan luottokumppani

Waze – sosiaalista autoilua

Alustat Android, iOS

Hinta ilmainen

Waze on tarkoitettu käytännössä vain autoiluun. Opastusta kävelyyn, pyöräilyyn tai julkiseen liikenteeseen ei ole. Autoilun ohella sovellus korostaa sosiaalisuutta ja joukkoistamista: se kertoo, mistä erilaiset tiedonmurut ovat lähtöisin ja rohkaisee käyttäjää lisäämään tietoja itse.

Google ja Here suosivat autoilussa pääväyliä, mutta Waze vie usein pienille asuinkaduille, vaikka isomman väylän liikenne vetäisi ongelmitta. Seikkailunhaluiselle autoilijalle tai tutussa ympäristössä liikkuvalle tämä ei ole ongelma, mutta vieraissa paikoissa piirre on rasittava.

Wazeen voi helposti lisätä tietoja liikennepoikkeuksista, kuten onnettomuuksista, tietöistä ja ratsioista. Sovellus varoitteleekin myös liikennevalvonnasta aktiivisesti, mikä ei viranomaisia miellytä. Tietojen lisäilemistä ajon aikana ei myöskään voi turvallisuussyistä suositella.

Waze on hyvä vaihtoehto, jos jatkuva reitin optimointi kiinnostaa. Perusautoilijalle sen käyttöliittymä on vähän turhan täynnä tavaraa, ja jalankulkijaksi siirryttäessä on joka tapauksessa vaihdettava sovellusta. Wazessa ei myöskään ole mahdollisuutta esiladata karttoja offline-käyttöä varten.

Arvosana 3,5/5

Hyvää Nopeat tiedot liikenteestä

Huonoa Poukkoileva reititys

Pointti Aktiiviseen autoiluun

Testi julkaistu alun perin Mikrobitin heinäkuun numerossa. Bitti on luettavissa sekä paperilehtenä että digiversiona.