Tutkimusyhtiö IDC:n tutkimusjohtaja Lewis Wardin mukaan Microsoft on jo menettänyt pelin Sonylle nykyisen konsolisukupolven osalta. Redmondin jätin tulisi Wardin mielestä suunnata katseensa Windows 10 -ekosysteemin kehittämiseen ja yhdistämiseen.

Sony on myynyt osapuilleen yli 70 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Microsoft on jo lopettanut lukujen julkaisun, mutta eri arvioiden mukaan yhtiö on jäänyt Sonyn myyntimääristä noin 20 – 30 miljoonan yksikön verran, MSPowerUser kirjoittaa.

Wardin mielestä Microsoftin ei tulisi ryhtyä enää kilpailemaan pelikonsolien myyntimäärissä, vaan keskittyä yhdistetyn ekosysteemin kehittämiseen. Microsoft on pyrkinyt tuomaan eri alustojaan yhteen tarjoalla ominaisuuksia, kuten Xbox Play Anywhere myös Windows 10 -käyttäjille. Tämä on juuri se osa-alue, johon Microsoftin Wardin mielestä tulee panostaa jatkossa.

Ward uskoo, että ensi vuonna on luvassa ainakin yksi suurempi Halo-nimike, mutta muilta osin taistelu kahdeksannen sukupolven konsolikisan voitosta on mennyt Sonylle. Ward on vakuuttunut, ettei Microsoft enää kykene kuromaan umpeen Sonyn saamaa etumatkaa.

Seuraava kisa on luvassa Xbox One X- sekä PlayStation 4 Pro -pelikonsolien välillä. Tätä kahdeksannen sukupolven kilpailun jälkimmäistä puoliskoa Microsoft ei suinkaan ole Wardin mukaan hävinnyt, vaan on mahdollista, että Xbox One X:n myyntimäärät tulevat lopulta peittomaan PlayStationin vastaavat.