Amazonin omaa Alexa-tekoälyä hyödyntävät Echo-älykaiutinten lisäksi myös muunlaiset laitteet. Seuraavaksi Alexan aluevaltaus ovat älylasit. Laseja esitteli Bloombergille Vuzix-yhtiön toimitusjohtaja Paul Travers.

Vuzixin Blade-älylasit näyttävät melko tavanomaisilta aurinkolaseilta, eivät esimerkiksi HoloLensin kaltaiselta futuristiselta kypärältä. Lasit kuitenkin osaavat heijastaa käyttäjänsä näkökenttään tietoa esimerkiksi somepäivityksistä, viesteistä tai navigointiohjeista. Alexan avulla laseilla voi hakea helposti tietoa erilaisista aiheista.

Lasit ovat esillä ensi viikon CES-tapahtumassa, mutta varsinaisesti niitä luvataan kauppohin vasta vuoden toisella neljänneksellä. Hintaa Blade-laseilla on aluksi noin 1000 dollaria, mutta hinnan luvataan putoavan 500 dollariin vuoteen 2019 mennessä.

Travers uskoo myös Amazonin itse lähtevän mukaan älylasituotantoon. Vastaavia ratkaisuja odotetaan jossain vaiheessa myös esimerkiksi Applelta, ja kenties myös älylasien pioneerilta Googlelta sekä Facebookilta.