Googlen musiikkipomo Lyor Cohen paljasti South by Southwest -tapahtuman yhteydessä pidetyssä haastattelussa, että YouTubea ilmaisen musiikin suoratoistopalvelun tapaan käyttävät saavat vastaisuudessa kuunneltavakseen enemmän mainoksia.

Toisin sanoen YouTuben musiikkivalikoimaa ilmaiseksi hyödyntävät pyritään siirtämään maksullisen YouTube Red -palvelun käyttäjiksi ärsyttämällä näitä ylimääräisillä mainoksilla, MSPowerUser kirjoittaa. Enemmän mainoksia kuulisivat ne käyttäjät, jotka kuuntelevat palvelusta passiivisesti esimerkiksi pitkiä soittolistoja.

”Et todellakaan tule olemaan tyytyväinen, kun olet ensin jammaillut ’Stairway to Heavenia’ ja saat heti perään kuunneltavaksesi mainoksen”, Cohen sanoo.

YouTube pyrkii muutoksella vakuuttamaan levy-yhtiöt siitä, ettei palvelu syö niiden leipää. Lisäksi Google haluaa mahdollisimman monen siirtyvän oman maksullisen musiikkipalvelunsa käyttäjiksi. YouTube Red ei ole saatavilla maailmanlaajuisesti.

Sen sijaan Googlen huhutaan kehittävän uutta maksullista palvelua, joka olisi tarjolla maailmanlaajuisesti ja joka yhdistäisi Google Play Musicin sekä YouTube Redin parhaat puolet, mutta tekisi sen houkuttelevammin.