Oikeus lätkäisi Applelle yhdeksän miljoonan dollarin sakot Australiassa. Yhtiö kieltäytyi korjaamasta laitteita, joita kuluttajat olivat huollattaneet muualla kuin Applen valtuuttamissa huoltoliikkeissä. Australian lakien mukaan kuluttajilla on oikeus huollattaa älypuhelimiaan missä haluavat.

Oikeuskanteen Applea vastaan nosti paikallinen kilpailu- ja kuluttajaviranomainen, Competition and Consumer Commission (ACCC). ACCC:n Sarah Courtin mukaan kyseessä oli varsin laajamittainen ongelma, sillä se kosketti virallisesti ainakin 275 yksittäistä asiakasta, Softpedia kirjoittaa.

Kanne liittyy pahamaineisiin ”Error 53” -tapauksiin, joissa Applen iOS-laitteet tarjosivat kyseistä virheilmoitusta, kun niihin yritettiin asentaa uusia päivityksiä. Virheilmoituksen syy oli siinä, että laitteita oli huollettu muualla kuin Apple omissa huoltoliikkeissä. Asiaa pahensi vielä se, että Apple kieltäytyi huoltamasta lainkaan tällaisia kolmannen osapuolen korjauksen läpikäyneitä laitteita.

Ongelmasta kärsiville asiakkaille kerrottiin vain, että ”tilanteen parantamiseksi ei ole tehtävissä mitään, sillä laitteeseen on tehty korjauksia kolmannen osapuolen toimesta”, Court huomauttaa. Kyse ei ollut pelkästään suuremmista laitehuolloista, vaan Apple tarjosi kylmää kättä myös sellaisille asiakkaille, jotka olivat vain päätyneet vaihdattamaan laitteisiinsa uuden näytön rikkoutuneen tilalle ”väärässä liikkeessä”.

Sakkojen lisäksi Apple määrätään toimimaan vastaisuudessa Australian kuluttajalakien mukaan, jotka edellyttävät, että laitetta saa huollattaa vapaasti myös muualla, kunhan ”laitteen sisäinen järjestelmä” ei vahingoitu. Applen mukaan yhtiö haluaa tarjota parasta mahdollista huoltopalvelua myös australialaisille asiakkailleen.