Tekoäly on saavuttanut jälleen uuden virstanpylvään ja selättänyt haasteen, jossa ihminen on ollut tähän saakka ylivertainen koneeseen verrattuna. Kalifornialaisyliopiston tutkijat ovat nimittäin onnistuneet luomaan tekoälyn, joka oppi ratkaisemaan Rubikin kuution täysin itsenäisesti, kertoo MIT Technology Review.

Rubikin kuution ratkaiseminen on luonnistunut koneelta toki aikaisemminkin. Tähän asti tempussa on kuitenkin hyödynnetty ihmisten käsin syöttämiä algoritmeja, joiden mukaan kone on vuonna 1974 kehitettyä legendaarista pulmalelua ratkonut.

Viime aikoina tutkijat ovat kiinnostuneet yhä enemmän siitä, kuinka koneet saadaan ratkomaan monimutkaisia ongelmia itsekseen, ilman ihmisen ohjausta. Tekniikka on onnistunut muun muassa shakissa ja kiinalaisessa go-lautapelissä, joissa tekoäly on tullut mestariksi pelaamalla lukemattomia harjoituspelejä itseään vastaan.

Olennaista tekoälyn itsenäisessä oppimisessa on se, että se saa jokaisesta siirrostaan palautetta ja oppii pisteytyksen perusteella, oliko tehty valinta hyvä vai huono. Rubikin kuutio on koneelle kuitenkin haastava ongelma, sillä on hyvin vaikea arvioida, viekö yksittäinen siirto lähemmäs ratkaisua vai ei.

Tutkijat ratkaisivat ongelman lähtemällä liikkeelle ratkaistusta kuutiosta ja antamalla koneelle tehtäväksi selvittää tarvittavat siirrot, joilla päästäisiin tiettyyn sekoitetun kuution tilanteeseen. Näin tekoäly oppi käänteisessä prosessissa vähitellen, minkälaiset siirrot toimivat ja millaiset eivät.

Tutkijoiden mukaan tekoäly ratkoo 100 prosenttia sille annetuista Rubikin kuutioista keskimäärin 30 siirrolla, mikä on melko lähellä optimaalista suoritusta. Suoritustaso on tutkijoiden mukaan suunnilleen sama tai jopa hieman parempi kuin ihmisillä. Rubikin kuutio on mahdollista ratkaista mistä tahansa alkutilanteesta 26 siirrolla, kuten vuonna 2014 todistettiin.