Väestörekisterikeskuksen Suomi.fi-viestit -niminen palvelu ei herätä kolumnistissamme pelkkiä riemunkiljahduksia.

Mitä jos saisit sinua koskevia viestejä kätevästi tietokoneellesi tai puhelimeesi – ja voisit tarkastella niitä milloin tahansa. Viesteissa voisi olla liitteenä asiakirjoja ja voisit myös vastata viestin lähettäjälle!

Jos tykkäät ideasta, luvassa on iloinen yllätys: valtio on rakentamassa tällaista palvelua!

Tyhmemmät meistä tietenkin ajattelevat, että samankaltainen, sähköposti-niminen palvelu on ollut olemassa jo vuosikymmeniä. Mutta kuulkaa tyhmyrit, sähköposti on aivan eri asia. Väestörekisterikeskuksen viime joulukuussa avaama ja näppärästi nimetty Suomi.fi-viestit -palvelu on nimittäin tietoturvallinen. Käyttäjä tunnistautuu palveluun pankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla ja viestienvaihdon luvataan olevan turvattua.

Eli kun aiemmin lääkäri tai viranomainen ei ole voinut lähettää sinulle sähköpostissa tietoja sähköpostin tietoturvapuutteiden vuoksi, nyt tietojen lähettäminen onnistuu.

Unohdetaan hetkeksi se, että samoja tietoja on vuosikymmeniä lähetetty paperipostilla, jonka tietoturva on yhtä vankka kuin löperöstä muovista valmistettu postilaatikko omakotitalon portin pielessä. Tai että paperipostia ja terveystietoja löytyy säännöllisesti ja ei niin kovin tietoturvallisesti jemmattuna maastosta ja roskapöntöistä pitkin maata.

Miksi uutta ja erillistä palvelua siis tarvitaan? Eikö kansalainen voisi käydä Väestörekisterikeskuksen palvelussa (vaikkapa pankkitunnuksilla tunnistautuen) kertomassa käyttämänsä sähköpostipalvelun ja hoitaa asiansa sitä kautta?

Tai mikäli sähköposti edelleen on liian turvaton, eikö kansalainen voisi käyttää valtion oman postiyhtiön eli Postin Netposti-palvelua? Netpostia on vuosikausia rakennettu ja markkinoitu juuri samaan tarpeeseen kuin Suomi.fi:n Viestit-palvelua: sinne on voinut tilata laskunsa ja viranomaisten viestejä, ja tarjoaapa Posti jopa mobiilisovelluksen Netpostin käyttöön.

Vastaus lienee se, että Posti ei enää ole virasto. Se on osakeyhtiö, jonka osake-enemmistöstä veronmaksa­jien ote kirpoaa heti, kun Kiinasta tai Cayman-saarilta löytyy pohjoismaisesta logistiikkatoimijasta kiinnostunut ostaja, joka pivotoi Postin toiminnan piirun verran nurmikonleikkauksen suuntaan.

Mitään takuuta ei ole siitä, että Netpostin kaltaista palvelua tämän jälkeen enää löytyisi. Niinpä Väestörekisterikeskus rakentaa Netpostille (toisen) valtiollisen kilpailijan, mobiilisovelluksineen kaikkineen.

Sähköinen asiointi on tietenkin hyvä idea. Paikasta ja ajasta riippumaton asiointi säästää käyttäjien aikaa ja hermoja sekä valtion rahaa: siirtyminen pääosin paperittomaan viranomaisviestintään säästäisi varovaisestikin arvioituna kymmeniä miljoonia euroja verovaroja vuositasolla.

Käyttäjän ja veronmaksajan näkökulmasta jälleen uuden viestintäpalvelun käyttönotto kaikkien olemassaolevien rinnalle vaikuttaa tuskaisen päällekkäiseltä työltä.

Kirjoittaja on Yle Areenan palvelupäällikkö, joka on lopettanut kirjoittamisen Mikrobittiin kolme kertaa.