Vaikka OnePlussan uusi 7-malli on saman hintainen kuin sen edeltäjä 6T (549 euroa), yhtiö ei selvästi halua myydä perusseiskoja, vaan sen päätuote on nyt 200 euroa kalliimpi OnePlus 7 Pro.

OnePlussan strategia on kieltämättä ollut nerokas. Taaksepäin katsoessa tuntuu käsittämättömältä, että ensimmäistä OnePlussaa myytiin 269 euron hinnalla. Samana vuonna lippulaivojen perushinta oli päälle 600 euroa. Tietysti ominaisuuksissakin oli eroa, mutta hintalaatu-suhde oli vuonna 2014 todella kova.

Lue myös: Mikrobitin ensituntumat OnePlus 7 Prosta: supersulava käyttökokemus ja vihdoin toimiva näyttösormenjälkilukija

Edullinen hinta yhdistettynä kattavaan ominaisuuslistaan tietysti upposi suomalaisiin kuin häkä. Ykkösmallin jälkeen OnePlus on hilannut hintoja vuosittain aina hieman ylöspäin, mutta sen maine järkiostoksena ja parhaana yhdistelmänä ominaisuuksia ja hintaa on säilynyt.

Alussa OnePlus hyödynsi edullisuutta myös markkinoinnissaan, mutta viime vuosina yhtiö ei ole enää maininnut hintaa kilpailuvaltikseen, vaikka se on sitä edelleen ollutkin.

Tuoreimmassa 7-sarjassa OnePlus on mahdollisesti onnistunut keksimään keinon, jolla se voi pitää kakun (olla edelleen edullisempi vaihtoehto perus-Seiskalla), mutta myös syödä sen (veloittaa korkeampia hintoja enemmän näkyvyyttä saavasta 7 Prosta).

Perustason OnePlus 7 on edelleen lähes puolet halvempi kuin Samsungin Galaxy S10+. Se on kuitenkin vain pieni hyppäys edellisvuoden OnePlus 6T:n verrattuna eikä yhtiöllä tuntuisi olevan todellista kiinnostusta sen myymiseen etenkään länsimaissa, jossa maksukykyisiä asiakkaita riittää. Todennäköisesti Intiassa, jossa OnePlus on todella merkittävä tekijä, halvemmalla mallilla on

Suomessa ja todennäköisesti muualla länsimaissa OnePlussan markkinointi tulee keskittymään 7 Pro -malliin, jonka hinta on selvästi lähempänä Samsungin ja Huawein lippulaivoja.

Edullisempi OnePlus 7 myös tulee myyntiin muutama viikko OnePlus 7 Pron jälkeen, millä varmistetaan, että ainakin kiireisimmät ostavat nimenomaan kalliimman mallin. Seiskasta tulee lisäksi myyntiin vain yksi väriversio yhdellä muistin ja tallennustilan yhdistelmällä.

Julkaisutilaisuudessakin valtaosa ajasta käytettiin nimenomaan 7 Pron ominaisuuksien kuten nopean näytön ja kolmoiskameran esittelyyn.

Yhtiön markkinointistrategian pitkäjänteisyydelle on nostettava hattua: luodaan useamman vuoden mittaan mielikuva edullisesta, mutta paljon ominaisuuksia tarjoavasta laitteesta ja hinataan samalla hintaa hiljalleen ylöspäin siten, että hinnannostot eivät herätä suurempaa huomiota.

Pro-mallin tuominen markkinoille selvästi kalliimmalla hinnalla on OnePlussan yritys korjata vuosien mittaan tekemänsä työn hedelmät.

Yrityksessä on kuitenkin riskinsä. Parinsadan euron hinnannousu kyllä huomataan, etenkin kun kilpailu on kiristynyt selvästi korkeammassa keskihintaluokassa, josta OnePlus yrittää ponnistaa premium-luokkaan.