Muistatteko ajan, kun jokainen tieto­koneasia vaati naurettavan paljon säätämistä, mutta onnistui lopulta? Kun tietokoneella tehtäviin hommiin piti jättää vähintään päivä löysää asentelulle ja pähkäilylle? Kuinka kivalta tuntui, kun koko yön tunkkaamisen ja uudelleen asentelun jälkeen näyttö syttyi eloon ja ihmisen yhteys tieto­koneeseen oli taas kunnossa?

Tietokonehommien pioneeriaikoina säätö kuului asiaan. Olimme armollisia koneillemme, koska tajusimme, että ihmelaitteet vasta opettelivat hommiaan. Loputtomat mahdollisuudet tehdä hienoja juttuja painoivat vaakakupissa paljon enemmän kuin joku päin honkia toimiva ajuri tai softa, joka kaatuu aina kun yrittää tallentaa. Koneet olivat oikukkaita, mutta ah niin ihania silti.

Sitten tapahtui iso muutos, ainakin minulle. Noin kymmenen vuotta sitten aloin inhota jokaista tieto­koneongelmaa. Inho muuttui vihaksi ja sitten huudoksi.

Yhtäkkiä jos joku soitti minulle kysyäkseen jotain ATK-asiaa, löin luurin korvaan, koska en halunnut kuulla koneiden tyhmyydestä – enkä varsinkaan joutua tulilinjalle, kun joku n00b ärsyyntyi auttajalleen, eli minulle, vaikken ollut syyllinen mihinkään.

Jos jossain vanhan ajan sonta-ATK lymyilee, niin tulostimissa.

Huomasin, etten enää saanut mitään tyydytystä, jos ratkaisin ATK-ongelman, joka johtui huonosta suunnittelusta tai koodaamisesta ja jossa oli pakko seurata koneen typerää, ihmisjärjen vastaista logiikkaa. En halunnut olla koneeni orja. Koneen piti olla minua kiltisti totteleva palvelija, joka aavisti mitä haluan ja toteutti tahtoni. That’s it.

Onneksi samaan aikaan kun kyllästyin säätämiseen, käyttöliittymä- ja käyttökokemussuunnittelu hyppäsi loikan eteenpäin. Jopa Windowsista tuli käyttäjää ymmärtävä ja puhelimista älypuhelimia, jotka oli suunniteltu ihmisille, ei Symbianin valikoiden ja logiikan nöyrille pähkäilijöille, kuten Nokian valtavuosina.

Hallelujah. Enää ei ihmisen tarvitse ajatella kuten tietokone. Logiikka toki vaaditaan, mutta ne miljardit, joita käytettävyyden parantamiseen on upotettu, ovat saaneet koneet pysymään hiljaa ongelmistaan. Milloin muka viimeksi sait vikailmoituksen, jota et tajunnut?

Ai miksi kirjoitan tästä nyt? Aloitin hommat uudessa työpaikassa ja yritin printata. Jos jossain vanhan ajan sonta-ATK lymyilee, niin tulostimissa. Tämäkin Xerox. Ei jumal… Kuinka joku myy yhä laitteita, joissa on tuhat turhaa featurea, mutta perusasiat eivät toimi? Tämäkin hyrisevä hirviö keittää toki kahvit ja lähettää sähköpostia, mutta printtaaminen. Se löytyy viiden valikon takaa ja toimii, jos kuun asento on oikea eikä käyttäjä ole lyönyt konetta kirveellä.

Kirjoittaja on startup-vaikuttaja ja toimittaja. Twitter: @deepsami