On aika luoda katse sosiaaliseen mediaan Suomessa vuonna 2017.

Suosituinta some-palvelua YouTubea käyttää yli 80 prosenttia 15–74-vuotiaista suomalaisista (DNA 2016). Tubettamisesta puhutaan paljon, mutta nuoristakin harvempi kuin joka kymmenes julkaisee itse videoita (Some ja nuoret 2016). YouTube vahvistaa yhä asemaansa, mutta kovin sosiaalista sen käyttö ei ole.

Toisena tulee Facebook. Koko maailmassa sillä on liki 1,8 miljardia käyttäjää kuukaudessa ja Suomessa noin 2,5 miljoonaa. Sen käyttö laskee ainoastaan alle 18-vuotiailla. Trendi on jatkunut viimeiset viisi vuotta ja samaa voi odottaa jatkossa. Facebookin käyttäjämäärä kasvaa kuitenkin vanhemmissa ikäryhmissä.

Senioreiden some-ryntäys jatkuu. Facebookissa on nyt noin 200 000 yli 65-vuotiaista suomalaista, ja luku on kasvanut 15 prosenttia viimeisen puolen vuoden aikana. Ikäihmiset kasvattavat osuuttaan vähitellen muissakin some-palveluissa, ja kasvupotentiaalia on vielä runsaasti.

Kolmantena tulevat pikaviestipalvelut WhatsApp ja Facebook Messenger. WhatsAppia käyttää jo noin 60 prosenttia 15–74-vuotiaista suomalaisista. Kasvu on ollut nopeaa ja sen on helppo ennustaa jatkuvan kaikenikäisillä.

Instagram on pysytellyt pitkään YouTuben, Facebookin ja WhatsAppin takana, mutta selfieiden ja muiden kuvien jakamisesta on tulossa koko kansan huvia. Tasainen kasvu siivittää Instagramin yhdeksi isoista 2017.

Viidentenä olevan Twitterin käyttäjämäärä on laskenut Suomessa noin 20 prosenttia vuodessa. Nyt käyttäjiä on yli parisataatuhatta kuukaudessa. Twitterin arvo on silti kokoaan suurempi: se on ainoa todella avoin sosiaalinen verkosto, jossa eri mielipiteet kohtaavat keskusteluissa. Korvaavaa palvelua ei ole, joten pidetään Twitteristä kiinni.

Nuoret ovat jo usean vuoden ajan tehneet siirtymää julkisista keskustelualueista, ei pelkästään Facebookista, suljettuihin pienen piirin some-palveluihin. Tämä on paitsi merkki yksityisyyden suojaamisesta, myös vastakohta verkostoitumiselle. Kaikkein pienimmät piirit ovat Snapchatissa, jonka käyttöaste on reilun 10 prosentin tietämillä ja keskittynyt voimakkaasti alle 20-vuotiaisiin.

Uusista somen käyttötavoista live-videot ovat yli muiden. Periscope-palvelu kiihdytti niiden yleistymistä vuoden 2015 lopussa, mutta sen käyttö lopahti jo. Facebook lisäsi live-videot omaan palveluunsa, jossa niille onkin tarjolla isommat katsoja- ja reagointiluvut.

Toinen trendi on sosiaalisen median ja pelaamisen yhdistyminen, joka saa yhä uusia ilmenemismuotoja. Näitä ovat pelivideoiden pitkään jatkunut suosio YouTubessa, reaaliaikaisen peliseurannan Twitch, uudet paikkatietoa ja sosiaalisuutta yhdistävät pelit kuten Pokémon Go sekä vähitellen some-palvelujenkin osana yleistyvien digitaalisten avustajien tarjoamat pelit. Edellistä pääsee jo kokeilemaan esimerkiksi Googlen uudessa Allo-pikaviestipalvelussa.

Huolestuttava trendi ovat valeuutiset, joiden levittämiseen etenkin Facebookilla on tehokas mainosjärjestelmä. Sosiaaliset kuplat jo itsessään altistavat somen käyttäjät taitavalle mielipidevaikuttamiselle. Meiltä vaaditaan yhä enemmän kriittisyyttä kaikenlaisten sisältöjen tulkinnassa.

Kirjoittaja on yrittäjä, sosiaalisen median kouluttaja ja tietokirjailija.