Haluatko mainetta, kunniaa ja paljon seuraajia? Tai lisää tietoturvaa? Lue siinä tapauksessa seuraavat 17 ohjetta.

1. Ulkoasu kohdalleen

Erota profiilisi muista näyttävällä ulkoasulla. Kuvien koolla on merkitystä, jotta ne eivät veny tai rajaudu: aseta 400 × 400 pikselin kokoinen profiilikuva ja 1 500 × 500 pikselin kokoinen taustakuva. Taustakuvaa näytetään paitsi profiilissasi myös esimerkiksi selattaessa jonkun twiittaajan seuraajia. Valitse mieluisa teemaväri Muokkaa profiilia -toiminnolla. Sopivan värin löydät W3Schools Color Pickerillä: bit.ly/1SpRXIk.

2. Profiiliteksti kuntoon

Profiilitekstiin voi upottaa tittelin tai kiinnostuksen kohteita. Hashtagien käyttö on suotavaa, mutta pelkästään niitä ei kannata käyttää. Pystyviiva | on hyvä erotin sisällölle. Voit yhdistää itsesi yritykseen tai esimerkiksi yhdistykseen viittaamalla @YrityksenProfiiliin. Loppuun on tällöin suositeltavaa laittaa maininta ”Mielipiteet ovat omiani” tai ”Opinions are my own”erottaaksesi tviittauksesi edustamasi yrityksen tai yhteisön mielipiteistä.

Esimerkki: Titteli @yrityksennimi | #osaaminen1 #kiinnostuksenkohde2 | Opinions are my own.

3. Kirjaudu kaksivaiheisesti

Tilisi turvallisuuden vuoksi kirjautuminen kannattaa aina varmentaa kaksivaiheisella kirjautumisella. Saat lisäkoodin tekstiviestillä yrittäessäsi kirjautumista tuntemattomasta selaimesta. Kaksivaiheinen kirjautuminen asetetaan päälle valitsemalla Asetukset > Turvallisuus ja yksityisyys > Varmenna sisäänkirjautumispyynnöt.

4. Vähennä sähköposti-ilmoituksia

Valitsemalla Asetukset > Sähköposti-ilmoitukset voit muokata sähköposti-ilmoituksia.

Maininnat profiilistasi kannattaa jättää nopean reagoimisen mahdollistamiseksi, mutta voit poistaa sähköpostit esimerkiksi omien tviittien tykkäyksistä, profiilin seuraamisista ja muiden tviittaajien seurantasuosituksista. Kuten myös tutkimuskyselyt.

5. Kasvata seuraajien määrää

Oletuksena Twitter näyttää tviittaamasi viestit seuraajillesi. Älä tuota pelkästään

omaa sisältöä, saat myös itse lisää seuraajia retviittaamalla muiden sisältöä ja seuraamalla muita.

Twitterissä on mahdollista luoda ja seurata listoja, joko yksityisiä tai julkisia. Luodessasi sopivan osuvia julkisia listoja voit kerätä samalla itsellesi seuraajia.

6. Estä hämärät seuraajat

Tarkastele seuraajalistaasi säännöllisesti. Voit estää seuraajat, jotka vaikuttavat boteilta (eli roskapostittavilta automaattitunnuksilta) tai muutoin hämäräperäisiltä. Estettyjä tilejä voit selata Asetukset > Estetyt tilit -kohdasta.

7. Tviittaa kuvasisältöä

Kuvaan yhdistetyt tviitit saavat enemmän huomiota kuin tekstitviitit. Älä kuitenkaan lataa kuvia, joihin sinulla ei ole oikeuksia. Muiden ottamien kuvien tekstilinkittäminen on kuitenkin sallittu joskaan ei yhtä tehokasta. Omia kuvia voit luoda esimerkiksi Canvalla canva.com.

8. Mieti miten vastaat

Kun aloitat viestin toisen tunnuksella @tunnusjollevastaat, näkevät tviitin vain henkilöt, jotka seuraavat sekä sinua että viestisi vastaanottajaa. Jos haluat vastaukselle laajemman yleisön, lisää alkuun piste eli .@tunnusjollevastaat. Keskellä tviittiä pistettä ei tarvitse käyttää.

9. Mainitse Twitter-tilit

Mainitessasi henkilön tai yrityksen, jolla on Twitter-tili, käytä @käyttäjätunnus-mainintaa. Eli älä mainitse YritystäJostaTviittaat, vaan @YritysJostaTviittaat.

10. Vaikuta tuhansiin

Käyttämällä aiheet yhteen linkittäviä hashtageja eli aihetunnisteita saat laajemman kohdeyleisön. Vaikka sinulla olisi vain kymmenen seuraajaa, käyttämällä esimerkiksi #urheilutapahtuman #JonkinTVohjelman hashtagia saat helposti paljon huomiota. Jos käytät tviittauskielenä englantia, tavoitat paremmin suuren yleisön. Älä kuitenkaan tviittaa englanniksi vain suomalaista yleisöä kiinnostavista asioista, kuten kunnallispolitiikasta.

11. Käytä linkinlyhennystä

140 merkin merkkimäärärajoitus vaikuttaa myös linkkien käyttöön. Vaikka Twitter lyhentää pitkät linkit automaattisesti, käyttämällä erillistä linkinlyhennyspalvelua, kuten bit.ly, voit seurata paremmin linkkien klikkauksia ja hallita linkkien lyhentämistä.

12. Seuraa tilastoja

Twitterin viralliset tilastot analytics.twitter.com kertovat helposti, minkälaisen yleisön olet yksittäisillä tviiteilläsi tavoittanut. Saat koostettua tietoa myös kuukausittain. Ottamalla Analyticsinkäyttöön saat tviittiesi yhteyteen painikkeen, jolla voit seurata niiden kattavuutta suoraan Twitteristä.

13. Lyhenteet RT, MT ja via

Merkkimäärä tulee nopeasti täyteen, ja lyhenteet toimivat erityisesti mobiilisti tviitatessa. RT = retweet, MT = modified tweet, via viittaa lähteeseen, jolta olet saanut kertomasi tiedon.

14. Tasa-arvoista sisältö

Twitter yrittää miellyttää käyttäjiään siirtymällä kaikkien tviittien tasa-arvoisesta näytöstä kohti algoritmeilla muodostettua ”näitä varmaankin haluat nähdä” -tilaa.

Jos haluat edelleen pysyä näkymässä, jossa seuraajiesi sisällöt ovat yhdenvertaisia ja näkyvät samalla tavalla, klikkaa Asetukset > Tili > ja poista ruksi kohdasta Näytä minulle parhaat twiitit ensimmäisenä.

15. Valjasta Twitter-seuranta

Twitterin oma Tweetdeck tweetdeck.twitter.com ja monipuolisemmin some-kanavia yhdistävä Hootsuitehootsuite.com tarjoavat mahdollisuuden seurata samanaikaisesti useampia tilejä, hashtageja tai pelkkiin sanoihin kohdistuvia hakuja. Nämä sopivat sisällönseurannan lisäksi myös tviittaamiseen. Jos haluat ottaa Twitterin sisällöstä kaiken irti, käytä näitä.

16. Varo osoitekirjan yhdistämistä

Jos yhdistät esimerkiksi puhelimesi tai gmail-tilisi osoitekirjan Twitteriin, tietoja käytetään Twitterin ehdottaessa uusia seurattavia myös muille henkilöille. Yksityisyyden suojasi takia tämä ei ole suositeltavaa. Lisää aiheesta: bit.ly/1f2DTnv

17. Linkitä LinkedIn & Facebook

Voit julkaista LinkedIn-sisällön Twitterissä linkittämällä Twitterin LinkedIn-tiliisi. Kirjaudu LinkedIniin, valitse Privacy & Settings > Manage your Twitter settings > Add your Twitter account.

Twiitit on mahdollista julkaista Facebookissa yhdistämällä Twitteriin Facebook-tilisi. Valitse Twitterissä Asetukset > Sovellukset > Yhdistä Facebookiin.