Esimerkkejä osaamisesta saatiin Teknologia 19 -messujen yhteydessä järjestetyssä robottikilpailussa, jonka järjestäjänä toimi Tietotekniikan- ja elektroniikan seura yhteistyössä Mikrobitin ja Messukeskuksen kanssa.

Sain Mikrobitin edustajana kunnian osallistua kilpailun tuomariraatiin, jonka tehtävänä oli päättää, kuka kilpailun osallistujista saa 10 000 euron arvoisen pääpalkinnon. Toiseksi sijoittunut joukkue palkittiin 5000 euron potilla ja kolmas 2000 euron palkintosummalla. Muille joukkueille tunnustuspalkintona jaettiin 500 euroa.

Ensimmäiseksi on todettava, että kilpailu oli erittäin kovatasoinen ja tuomarointitehtävä sitä myöten vaikea.

Kilpailuun osallistui kaikkiaan kuusi joukkuetta, joista neljä valittiin varsinaiseen finaaliin. Finaalin joukkueet tulivat Metropolia-ammattikorkeakoulusta, Aalto-yliopistolta, Oulun ammattikorkeakoulusta ja Jyväskylän ammattikorkeakoulusta. Hämeen ammattikorkeakoulun ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun joukkueet karsiutuivat finaalista teknisten ongelmien vuoksi.

Paljastetaan voittaja heti kättelyssä. Ensimmäiselle sijalle ylsi Metropolian tiimi, jonka Mars-mönkijää muistuttanut robotti sekä sen kumppanina toiminut apurobotti vakuuttivat tuomariston omalle tasolleen nousevalla teknisellä toteutuksella ja monipuolisuudella.

Kuin Mars-mönkijä. Robotti liikkui hitaasti mutta varmasti ja saavutti kilpailussa etenkin teknisen toteutuksen korkealla tasolla.

First Steps -tiimi eli Evgeny Pukki ja Gulnaz Duishenbai Kyzy rakensivat robotin, joka infrapunanäköä hyödyntäen etsi kilpailualueelta pallon, jonka se sitten poimi mukaansa. Nostettuaan pallon robotti viestitti toiselle robotille tapahtuneesta, minkä jälkeen robotit tapasivat alueen keskellä ja pallo vaihtoi omistajaa ensimmäisen robotin kauhasta toiseen.

Toiseksi tulleen Aalto-yliopiston tiimi puolestaan rakensi robotin, joka etsi kilpailualueena toimineelta pöydältä tyhjän tölkin ja kuljetti sen kauhassaan loppusijoituspaikkaan eli oranssille muovilautaselle, autonomisesti tietenkin. Robotin nimi oli osuvasti BottleBot.

Puustakin voi rakentaa robotin. Tuomaristo kiitteli BottleBotissa sen kiertotalousnäkökulmaa ja tyylikkäitä puisia osia.

Tuomaristo kehui etenkin robotin kiertotalousnäkökulmasta syntynyttä ideaa ja sen toteutusta loppuun asti hyvin toimivana prototyyppinä.

Kolmannelle sijalle ylsi Jyväskylän ammattikorkeakoulun joukkue Pöhinäpojat. Tiimin robotti oli suunniteltu pelaamaan etenkin amerikkalaisista elokuvista tuttua beerpong-peliä, jossa kilpailijoiden on tarkoitus heittää pingispallo muovikuppiin.

Robotista pelikaveri. Team Pöhinäpojat rakensi robotin, joka pelaa beer pong -peliä ihmisvastustajan kanssa.

Robotin vahvuuksina tuomaristo piti hyvää ja opiskelijapiireistä kumpuaavaa ideaa ja etenkin sen ihmisläheisyyttä, sillä robotti pelasi nimenomaan ihmisvastustajaa vastaan. Robotti reagoi pelin tapahtumiin välkyttämällä valoja ja esimerkiksi esittämällä pienellä ruudullaan vaihtelevan gif-kuvan tilanteen mukaan.

Neljäs sija meni Oulun ammattikorkeakoulun tikanheittorobotille. Tiimin nimi olikin OAMK Darts Club. Vahvasti armeijavaikutteinen robotti muistutti hyökkäysvaunua ja ampui tankin tapaan piipustaan tikan taulua kohti. Robotti suoriutui tehtävästä pikaisesti ja varmasti.

Tyylikkäästi viimeistelty robotti oli tuomariston mukaan kuin lelukaupasta peräisin, joskin kovin pienille lapsille tikkaa heittävää robottia ei kannattane antaa.

Viimeiset säädöt. OAMK Darts Club valmisteli tikaheittorobottiaan käyttökuntoon ennen kilpailua.

Virallisesti nimellä Amazing Robot Contest -kilpailu järjestettiin tänä vuonna ensimmäisen kerran. Kilpailu on tarkoitus järjestää uudestaan Teknologia 21 -tapahtuman yhteydessä kahden vuoden kuluttua.

Lue myös: