9 Monkeys of Shaolinin tarina noudattelee lähes kaikista kung fu -elokuvista tuttua kaavaa. Pelin päähenkilö Wei Chengin kotikylä joutuu japanilaisten merirosvojen hyökkäyksen kohteeksi. Cheng on ainoa eloonjäänyt, ja hänkin selviytyy ainoastaan siksi, että ryhmä Shaolin-munkkeja saapuu paikan päälle. Munkit ottavat Wei Chengin mukaansa ja kouluttavat kalastajasta kyvykkään taistelijan, joka ottaa tehtäväkseen päihittää Kiinan maaseutua vainoavat ryöstelijät.

Mätkintäpeleille tyypilliseen tapaan tarina ei ole erityisen syvällinen mutta se onnistuu noudattelemaan hyvin kung fu ja wuxia-elokuvista tuttua kaavaa sekä tarjoaa jopa hieman normaalia beat’em up -peliä enemmän hahmonkehitystä päähenkilölle. Muuten pelattavat hahmot eivät ikävä kyllä tavoita parhaiden mätkintäpelien värikkyyttä. Yksinkertainen kalastaja Wei Cheng tai aloitteleva munkki Daoshan häviävät peligenren persoonallisempien hahmojen kuten Haggar ja Skate rinnalla.

Onneksi 9 Monkeys of Shaolin pärjää kuitenkin klassikkoihin verrattuna tärkeimmässä asiassa eli itse toiminnassa. Monet 3D-grafiikoilla tehdyt beat’em up -pelit kärsivät hitaasta ja epätarkan tuntuisesta mätkinnästä, kun taas 9 Monkeys of Shaolinissa piraattien ja muiden vihollisten mättäminen turpaan tuntuu hyvältä.

Pelaajalla on käytössään kolme erilaista iskua, joista jokaisella on hieman erilainen käyttötarkoitus eri kantaman ja erilaisen osuma-alueen puolesta. Viholliset reagoivat iskuihin mukavasti ja niitä yhdistelemällä on mukava rakentaa erilaisia sarjoja vastustajia kurmuuttaakseen. Pelin edetessä opitaan liikkeistä erilaisia muotoja, jotka antavat vielä lisää vaihtoehtoja ja kombomahdollisuuksia.

Puolustamiseen pelaaja voi käyttää väistöliikettä, jolla saa täydellisen kuolemattomuuden hetkeksi. Sitäkin tärkeämpi on torjuntaliike, joka oikein ajoitettuna paitsi heijastaa vihollisten etähyökkäykset takaisin näitä kohti, myös antaa lähihyökkäyksiä torjuttaessa mahdollisuuden vastaiskuun. Torjuntaiskun voi myös tehdä käytännössä koska tahansa, vaikka kesken oman liikesarjan, jolloin pelaaja ei koskaan joudu täysin alakynteen, vaikka joutuisikin isomman vihollislauman keskelle.

Pelihahmolla voi olla käytössään kolme erilaista esinettä: sauva-ase, kaulakoru ja kengät. Kaikilla kolmella on merkittäviä vaikutuksia pelaamiseen. Esimerkiksi jotkut varusteet voivat kasvattaa hahmon nopeutta tai antaa tälle takaisin elinvoimaa erilaisten kykyjen käyttämisestä. Joskus sopivien esineiden valinta voi helpottaa hankalamman kentän läpäisyä huomattavasti.

Pelaaja voi myös päivittää kykyjään tehtävien välissä, mutta loppujen lopuksi tämä tuntuu hieman turhalta lisäykseltä, joka ei juurikaan lisää merkittävästi peliin mitään uutta. Enemmän merkitystä on taas varusteilla mitä pelaaja voi saada palkkioiksi kenttien läpäisystä.

Kentät ovat pääasiassa hyvin teemaan sopivia, kuten Kiinan maaseudun maisemia ja kyliä, luostareita sekä vuoristoja. Muuten yksinkertaista ulkoasua on onneksi hieman tyylitelty vahvoilla kontrasteilla ja hillityllä väripaletin käytöllä. Tämä antaa pelille hieman persoonallisemman ilmeen, ja ennen kaikkea positiivisena puolena peli pyörii ainakin Xbox Onella todella sulavasti ja reagoi todella hyvin kesken kiivaimmankin toiminnan.

9 Monkeys of Shaolin on kuitenkin loppujen lopuksi hyvin suoraviivainen peli. Peli ei keksi pyörää uudestaan eikä se ei tarjoa pelattavaa kymmeniksi tunneiksi, vaan on läpäistävissä hyvinkin viimeistään parissa illassa.

Kuitenkin pelin varsinainen ydinasia eli itse mätkintä on todella hyvin tehtyä ja tarjoaa beat’em up -pelien ystäville varsin hauskaa viihdettä, etenkin kaverin kanssa pelattuna. Koska hintakaan ei päätä huimaa, pelin lyhykäisyydestä huolimatta rahoilleen saa mainiota vastinetta.

Jos siis mätkintäpelien klassikot ovat loppuun kaluttuja ja kaipaat jotain uutta peligenren saralta, niin kannattaa antaa tälle kung fu -tulkinnalle ehdottomasti mahdollisuus.