Dreamsin ja Little Big Planetin yhteydet ovat selkeät, mutta jos LBP oli enimmäkseen peli ja toissijaisesti kenttäeditori/pelialusta, Dreams heittää painopisteet vahvasti toisin päin. Tämä ei ole millään tavoin huono asia, mutta hyvä tiedostaa ennen ostopäätöksen tekemistä. Jos Dreamista siis odottaa LBP:n kaltaista peliä, saattaa pettyä.

Ainakin kahdeksan vuotta kehityksessä olleen Dreamsin perinteisin pelillinen osuus on jazz-henkinen "Art's Dream". Tässä voimakkaasti tyylitellystä ja ilmeisesti alusta loppuun Dreamsin omilla luomistyökaluilla tehdyssä minikampanjassa Art-niminen muusikko etsii itseään ja inspiraatiotaan.

Art’s Dreamissa esitellään pääkäyttöliittymänä toimiva pieni Imp-hahmo, joka toimii pelin kursorina sekä ottaa erilaisia esineitä ja hahmoja ohjattavakseen. Tämä pieni otus on kovassa duunissa myös pelin Dream Shaping -luontipuolella, josta lisää myöhemmin.

Kampanja on tyylikkyyden lisäksi hyvä katsaus kaikkeen, mihin Dreams pystyy aina tasoloikasta logiikkapulmiin ja arcade-peleihin asti. Se on kuitenkin reilun parin tunnin mittaisena harmillisen lyhyt, kuin ennakkomaistiainen täydestä kokemuksesta, jota ei kuitenkaan ole levylle laitettu.

Surffaa muiden unissa...

Jos omien luomusten kehittäminen ei kiinnosta, valtaosa sisällöstä tulee kulutettua Dream Surfing -tilan puolella. Siellä pelaaja voi pelata tai kokea muiden Dreams-omistajien toteuttamia minipelejä, 3D-maalauksia, musiikkia tai interaktiivista taidetta.

Parhaat tuotokset nostetaan esille näkyvämmin alati kasvavasta valikoimasta. Kunnianhimoisimmat unet sisältävät kokonaisia roolipelejä, kaksintaistelumättöä ja esimerkiksi projektin toteuttaa Fallout 4 Dreamsin sisällä. Kuten kaikissa samanlaisissa pelityökaluissa, yhteisön koko ja vahvuus lopulta ratkaisevat, kuinka paljon kaikki saavat siitä irti. Ainakin tällä hetkellä näyttää siltä, että sisältöä tuotetaan melkoisella tahdilla ja osa siitä on erittäin tutustumisen arvoista.

Dreamsin hieman tahmainen ohjaustuntuma tekee joistakin sinänsä hienosti toteutetuista unista takkuisia pelata. Sama suurpiirteisyys oli läsnä jo Little Big Planetissakin, eikä siitä ole ilmeisesti haluttu eroon monta vuotta myöhemminkään.

...tai uppoudu omiin uniisi

Dreamsiin kokonaan upottautuvalla tunteja palaa mitä todennäköisimmin eniten Dream Shapingin puolella. Tämä yksinkertainen mutta moneen taipuva pelinluontitila pyrkii tarjoamaan kerralla kokonaisen paketin 3D-mallintamisesta musiikkiin ja yksinkertaiseen tekoälysuunnitteluun asti. Ohjelmointitaitoja ei tarvita, mutta logiikkapää tulee sitä enemmän tarpeeseen mitä monimutkaisempia luomuksia pelin mitä moninaisimmilla säätimillä rakentaa.

Kuten muiden pelaajien tuotoksista voi nähdä, aikaa ja vaivaa näkemällä saa aikaan kaikenlaista vinkeää, mutta pelin yksinkertaistetun kolmiulotteisen käyttöliittymän kanssa puljaamisesta on tehty tarpeettoman hankalaa. Kamerakontrollit tuntuvat sotivan normaalilogiikkaa vastaan ja luomistyökalujen kanssa ehtii helposti turhautumaan ennen kuin homma alkaa soljua selkärangasta.

Käyttöliittymän suunnitteluun on varmasti käytetty vuosi jos toinenkin, mutta helppokäyttöisyyden ja monipuolisuuden kanssa tasapainottelu ei selkeästi ole ollut Media Moleculelle helppoa. Unenomainen estetiikka ja paksuhko kerros peliä varten luotua jargonia vahvistavat toki fantastista teemaa, mutta tuntuvat ajoittain tehokkuutta haittaavalta semanttiselta ja visuaaliselta kikkailulta.

Ensimmäisen projektin kannattaakin olla supersimppeli ja mielellään olemassa olevasta esimerkistä tuunaamalla tehty. Perinteisessäkin pelinkehityksessä on parempi lähteä ensin todella pienestä, tehdä se valmiiksi uutta oppien ja vasta myöhemmin tavoitella sitä magnum opustaan. Pieni mutta valmis peli on myös paljon mukavampi testattava muille pelaajille kuin eeppisen roolipelin ensimmäisen tason ensimmäisen huoneen prototyypin aihio.

Suosio on kaikki kaikessa

Dreams hurmaa helposti, mutta saattaa jättää toivomaan jotain vähän konkreettisempaa.

Jos pelien tai muiden tuotosten tehtailu ei kiinnosta, Dreamsin sisällä luotujen juttujen testaaminen saattaa riittää jo sellaisenaan. Eniten paketista saa kuitenkin irti, jos intoutuu hyödyntämään paketin hieman kankeita mutta erinomaisen monipuolisia luomistyökaluja omien aivoitusten toteuttamiseksi.

Media Moleculen itsensä tekemää sisältöä olisi kyllä toivonut rutkasti lisää, sillä sen laatu on Art's Dreamin perusteella (ymmärrettävistä syistä) pykälän jos toisenkin yhteisön unia korkeammalla. Loppu on kuitenkin yhteisöstä kiinni: mikäli se jaksaa tehdä sisältöä, Dreamsissa riittää mielenkiintoista ja kiehtovaa sisältöä vuosikaupalla. Jos taas yhteisö ei jaksa...

Näinhän se on. Nätti ja helposti lähestyttävä Dreams elää ja kuolee yhteisönsä mukana.