Codemastersin tuorein F1 2020 -videopeli jatkaa aiempien vuosien tapaan tutulla linjalla: parannellaan vanhaa ja tuodaan mukaan uutta. Tänä vuonna yksinpelin kannalta merkittävin muutos on My team -pelimuoto, jossa voi rakentaa oman F1-tallin 10 oikean tallin rinnalle.

Moninpeli hoituu tuttuun tapaan verkossa, mutta nyt pitkän tauon jälkeen myös splitscreen-tilassa kaverin kanssa kotisohvalla.

Mukauta mieleiseksi. Oman tallin värejä, nimeä ja logon voi vaihtaa halutessaan millon vain. Myös auton ulkonäköä ja ajopukuja voi säätää vaikka kokoajan.

Kehitä autosi F1-maailman huipulle

Aiemmin F1-peleissä pelaaja on voinut hypätä olemassa olevan F1-tallin kuskiksi ja lähteä jahtaamaan kuskien ja tallien maailmanmestaruuksia. Tällä kertaa pelaaja voi kuitenkin halutessaan siis perustaa oman F1-tallin.

F1-tallia perustaessa pelaajan täytyy valita tallilleen moottoritoimittaja. Tarjolla on neljä vaihtoehtoa: Ferrari, Honda, Mercedes ja Renault – niin kuin oikeassa elämässäkin. Pelin tuoreimmissa päivityksissä moottoreiden tehot on päivitetty vastaamaan todellisuutta, kun Formula 1 -kisat alkoivat tavanomaista myöhempään korona-pandemian takia.

Moottorit maksavat sitä enemmän mitä parempia ne ovat. Alkuun ei kannata ottaa parasta moottoria, sillä rahaa on rajallisesti ja kakkoskuskikin täytyy palkata. Moottoria täytyy tietenkin myös kehittää kausien aikana. Toiseen autoon täytyy aluksi sijoittaa tämänhetkinen F2-sarjan kuljettaja, mutta myöhemmin mainetta ja mammonaa keränneenä tallina voi haalia myös kokeneempia kuljettajia.

Myös sponsorit täytyy valita ja niiden asettamat tavoitteet täytyy saavuttaa, jotta ne pysyvät tyytyväisinä. Mitä haastavammat tavoitteet, sitä enemmän sponsorit maksavat rahaa. Sponsoritulot ovat pelissä päätulonlähde, vaikka palkintorahojakin on tiedossa – etenkin kauden päätteeksi.

Paikat kuntoon. Auton kehittämistä voi nopeuttaa parantelemalla eri osa-alueiden kehityspaikkoja. Tämä kuitenkin maksaa.

Ajamisen lisäksi pelaajan täytyy ottaa osaa haastatteluihin, suunnitella viikko-ohjelmaa, joka vaikuttaa pelaajan, kehitysyksiköiden ja kakkoskuskin kehittymiseen, sekä parannella kehitysyksiköiden laitteistoja. Myös aiemmista versioista tutut kutsukilpailut ovat mukana.

My team on varsin mielenkiintoinen ja tervetullut pelimuoto, jos haluaa muutakin kuin pelkkää ajamista. Nyt pelaajan ei tarvitse ajaa koko 22 kilpailun kautta, vaan voi pelata läpi lyhyempiä kausia. 10 tai 16 osakilpailun kausien radat pelaaja voi valita itse.

Tekoäly oli aiempien pelien tapaan hieman ristiriitainen tapaus. Sopivaa vaikeusastetta sai tovin hakea eikä sekään täysin ongelmaton ole. Aika-ajoissa tekoäly tuppaa olemaan huomattavasti nopeampi kuin kisassa. Tekoäly on aiempaa aggressiivisempi, mutta tuntuvat väistävän pelaajaa ennemmin tai myöhemmin menettäen oman sijoituksensa välillä melko helposti.

Vaikeusasteita löytyy kuitenkin laajasti niin vasta-alkajalle kuin vuosia ajopelejä pelanneille.

Pieniä parannuksia ajamiseen

Vuoden 2018 F1-pelissä esiteltiin ERS-järjestelmä, jonka kautta pelaaja voi vaikuttaa sähkömoottorin antamaan lisävoimaan. Virrankulutus pystyi säätämään viisiportaisesti, joka vaati pelaajilta paljon säätöä eikä vastannut todellisuutta.

Tutunnäköinen. Graafiset elementit ovat tuttuja aiemmasta pelistä, mutta ERS:n toimintaa on yksinkertaistettu. Nyt sitä hallitaan yhdellä painikkeella, joka vaihtaa kahden ERS-tilan välillä.

F1 2020:ssä ERS on kolmiportainen. Oletustila on päällä aina kisoissa ja se kuluttaa akkua vain vähän. Yhdellä napin painalluksella voi vaihtaa Overtake-tilaan, joka antaa maksimaalisen voiman. Aika-ajoja varten on oma Hotlap-tila. Uudistus on mainio ja helpottaa pelaamista paljon, sillä enää ei tarvitse valikoissa säätää molempien sekä ERS:n että polttoaineseoksen kanssa. Jäljellä on enää jälkimmäinen.

Ajettavuus ei ole kokenut suuria muutoksia pariin aiempaan peliin verrattuna. Pelaaja voi myös edelleen säätää laajasti F1-auton asetuksia, jotta parhaat mahdolliset asetukset löytyvät.

Uudet radat. Listalle on ilmestynyt Vietnamin ja Alankomaiden ajoradat. Tuoreimmassa 1.06-päivityksessä Mercedeksen ulkonäkö päivittyi hopeasta mustaksi niin kuin kävi todellisuudessakin. Myös Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin ajopuvut vaihtuivat tummiin.

Uusia ratoja

Pelissä olevat radat ovat suoraan alkuperäisesti Formula 1:n kisakalenterista. Hockenheimin rata on siis poistunut ja tilalle on tullut Vietamin ja Alankomaiden radat. Tämä ei tietenkään vastaa tämänhetkistä tilannetta, sillä korona laittoi asiat uusiksi.

Formulat ajavat tällä hetkellä Euroopassa ja tulossa on uusia sekä vanhoja tuttuja ratoja. Saa nähdä, tuleeko Codemasters päivittämään peliin uusia ratoja kuten Imolaa. Toistaiseksi ei tiedetä, onko ratoja tulossa esimerkiksi ostettavana pakettina.

Kokonaisuudessaan F1 2020 on mainio videopeli moottoriurheilun ystävälle. Uutuus tuo sen verran paljon uutta, että päivitys 2019 vuoden versiosta on perusteltu, jos peliä on tullut pelattua aktiivisesti.

Uutta ja vanhaa. Klassikkoautoihin on tullut uusia Michael Schumacherin ajamia autoja. Edeltäjänsä tavoin myös F2-autoilla ajaminen onnistuu.