Supercross 2:n kehittäneen italialaisen Milestonen tuotantolistalta löytyy melkoinen tukki tämän hetken realistisimpia asfalttipohjaisia moottoripyöräsimulaattoreita. MXGP-, MotoGP- ja Ride -sarjat ovat taanneet studiolle melkoisen omistautuneen fanikunnan.

Tämän arvostelun kirjoittaja ei valitettavasti kuulu kyseiseen fanikuntaan. Siksi Supercross 2:n raisu ja armoton tuntuma pääsi yllättämään allekirjoittaneen täysin hilut kintuissa. Yllätys oli siksikin täydellinen, sillä pelin valikotkin näyttivät kiltisti sanottuna karun amatöörimäisiltä.

Kun Supercross 2 viimein siis siirtyy kaasukahvan äärelle, sen todellinen luonne tulee esiin. Ravassa kyntävät pyörät puskevat etenkin vaihteen vaihtojen jälkeen todella aggressiivisesti eteenpäin, ja pelin kahdesta eri crossipyöräluokasta etenkin nopeampi 450SX on todella ärhäkkä. Etenkin kokemattomissa käsissä radan reunaesteet sekä pöpelikkö tulevatkin nopeasti tutuiksi.

Hypyt pitää myös tähdätä todella huolellisesti, eikä kaikkiin suinkaan kannata posottaa kaasu pohjassa. Monet pelin kentistä vaativatkin huolellista tutustumista, sillä pomppujen jälkeisiä kurveja ei usein näe ennen kuin on liian myöhäistä.

Treenaavalla onkin jyrkkä oppimismutka edessä. Pikkutöyssyjen onnistunut navigointi, sarjahyppyjen klaaraaminen ilman mäen päälle tömähtämistä sekä molempien jarrujen käyttö ovat kaikki perusasioita, joita tarvitaan jo alhaisemmillakin vaikeustasoilla.

Pelin alussa tarjottu tutoriaali on valitettavasti sekä kankea että jättää ison osan hienouksista ja erikoisuuksista täysin kertomatta. Tästä huolimatta Supercross 2 ei ole missään nimessä mahdoton oppia, mutta se paitsi vaatii hyvin erilaista suhtautumista kuin mitä motocrossipeliin normaalisti yhdistää, myös pitkäjänteistä yritys-erehdys -mentaliteettia.

Virallisen lisenssin ansiosta mukana on mutakenttien kaikki merkittävät gladiaattorit. Tarjolla on niin Jason Andersonin, Eli Tomacin kuin Marvin Musquininkin ajohaalareita ja ajokkeja.

Sarjaa seuraamattomille nimet eivät tietenkään sano yhtään mitään, missä on tavallaan oma hupinsa.

Virallisten starojen voi lisäksi luoda oman kuljettajansa, jolla voi kammeta läpi pitkähköä kampanjaa. Muista pelimuodoista löytyy niin kelloa vastaan kisaamista kuin yksittäisiä kisojakin virallisilla jenkkiradoilla tahkottuna.

Lajin harrastajat, fanit ja aiempiin peleihin tykästyneet arvostanevat tinkimätöntä ajomallinnusta, mutavelliin aurautuvien urien hyödyntämistä ja laajaa lisenssiä täysillä.

Tällaiselle vihkiytymättömälle sunnuntaisuhaajalle urakka oli liian hankala ja liian kaukana omalta mukavuusalueelta, vaikka pieteetillä tehtyä raparälläämisen makua todellakin osasi arvostaa.

Supercross 2 tarjoaa siis markkinoiden parasta hardcore-luokan motocrossia. Ostopäätös lienee helppo, mikäli vain kohderyhmään siis sattuu kuulumaan.

PLUSSAT:

  • Realistinen mallinnus
  • Virallinen lisenssi
  • Karttaeditori

MIINUKSET:

  • Ankeat valikot
  • Korkea oppimiskynnys
  • Heikko tutoriaali