Ratchet & Clank: Rift Apart on yksi ensimmäisistä PlayStation 5 -konsolin AAA-yksinoikeuspeleistä, joka ei ilmesty lainkaan PS4:lle. Tämä näkyy pelikokemuksena, joka on rakkaudella optimoitu uunituoreelle raudalle.

Varjopuolena uudesta Ratchet & Clank -pelistä pääsevät nauttimaan vain ne harvat, jotka ovat onnistuneet hankkimaan kaikkialta loppuunmyydyn uutuuskonsolin.

Se tuntuu...

PS5-yksinoikeuspelinä Rift Apart näyttää ja tuntuu juuri siltä, miltä sen kuuluukin: uuden pelisukupolven kokemukselta.

DualSense-ohjaimesta on otettu kaikki ilo irti. Kapulan kaiuttimesta kantautuu kilinöitä ja kolinoita, haptinen tuntopalaute vastaa pelihahmon liikkeitä ja aseilla ammuskelu saa täysin uutta pontta vastustelevista hartianäppäimistä.

Esimerkiksi osa pelin aseista vaatii liipaisintuntuman hakemista, mikä olisi ollut käytännössä mahdotonta DualShock 4 -ohjaimella. Haptista pelikokemusta on hankala selittää, mutta ohjaimen antama tuntopalaute syventää pelikokemusta huomattavasti.

...ja näyttää hyvältä

Rift Apart näyttää komealta. Parhaimmillaan se muistuttaa ison budjetin animaatioelokuvaa myös peliosuuksien aikana. Pelimaailman värikkäät planeetat, kahjot hahmot ja metallisen kiiltävät pinnat näyttävät upeilta. Lopputuloksen viimeistelee säteenseuranta, jonka avulla heijastukset ovat hätkähdyttävän komeita.

Säteenseurannalla, 4k-tarkkuudella ja muilla herkuilla varustettuna Rift Apart on toki komeimmillaan, mutta parhaimmillaan peli on ”suorituskyky”-tilassa, jossa se pyörii 60 fps-ruudunpäivitysnopeudella.

Säteenseuranta käytössä. Tarkkuus pelitilassa kaikki herkut ovat käytössä. Sen sijaan ruudunpäivitysnopeudeksi on lukittu 30 ruutua sekunnissa.
Komea joka tapauksessa. Peli näyttää huikean hyvältä myös ilman säteenseurantaa suorituskyky-pelitilassa.

Pelaajalle tarjotaan tarkkuus-oletusasetuksen lisäksi kaksi vaihtoehtoa, joista ensimmäinen tarjoilee kaksinkertaisen ruudunpäivitysnopeuden ilman säteenseurantaa ja toinen säteenseurannan kanssa. Tämä jälkimmäinen vaihtoehto lienee useimpien pelaajien mieleen, vaikkakin varjopuolena pelin resoluutiota on jouduttu laskemaan tässä tilassa. Molemmassa suorituskykyä painottavassa asetuksessa on säädetty pelin valoefektejä, visuaalisia tehosteita (vfx) sekä ympäristöjen tiheyttä.

Nopeatempoisena toimintapelinä Rift Apart loistaa ruudunpäivitystä korostavissa pelitiloissa. Kuitenkin 4k-ruudulla säteenseurannalla varustettu versio voi ajoittain pistää silmään 2560×1440-resoluutionsa kanssa.

Muut pelijulkaisut ovatkin jo aiheesta kirjoittaneet, mutta ainakin silmämääräisesti Rift Apartin ruudunpäivityksessä ei tapahdu minkäänlaisia notkahduksia. Varsinkin säteenseurannalla varustetussa suorituskykytilassa tämä on erittäin huikea saavutus.

Kauneus on karvoissa. Insomniac Games nostaa pelikarvoituksen täysin uudelle tasolle.

Piu, piu ja piu

Ratchet & Clank: Rift Apart ei ole pelkkä Insomniac Gamesin tekniikkademo, vaan se on myös erinomainen peli. Useiden muiden Sonyn yksinoikeuspelien tavoin Rift Apart on lokalisoitu, mutta käännetyn tekstin lisäksi peli on myös puhuttu suomeksi.

Tarinallisesti Rift Apart sijouttuu Ratchet & Clank: Nexus -pelin jälkeiseen aikaan. Ilkeä tohtori Neferius on saanut käsiinsä Dimensionaattorin, mikä aiheuttaa kahden eri rinnakkaistodellisuuden yhteenlimittäytymisen erikoiseksi sekasotkuksi. Tässä uudessa ulottuvuudessa Rachet törmää toiseen lombaksiin nimeltä Rivet sekä entistä ilkeämpään keisari Neferiukseen.

Uusin Ratchet & Clank -peli onnistuu erinomaisesti pitämään pelin jaksotuksen virtaviivaisena. Vain hyvin harvoin mitään tehtävää, kenttää tai tarinallista osuutta venytetään turhan pitkään. Juonivetoiset välivideot kestävät muutaman minuutin ja toimintaosuuksia tasapainotetaan tasoloikalla tai vaikka etanarodeolla.

Tarinan poukkoilu Rivetin ja Ratchetin välillä pitää kokemuksen raikkaana, vaikka nämä kaksi lombaksia jakavatkin kaikki kerätyt aseet ja muut resurssit keskenään.

Ainoastaan ajoittaiset pulmatehtävät katkaisevat eteenpäin rynnistävän pelikokemuksen. Nämä minipelimäiset osuudet ovat aavistuksen liian pitkäkestoisia ja sitä myötä puuduttavia, mutta ne voi halutessaan hypätä kokonaan yli.

Aktivoi aivosi. Clank joutuu painimaan pulmallisten haasteiden parissa. Nämä sekä ”hakkerointiosuudet” katkaisevat muuten sulavalinjaisen pelikokemuksen.

Matalalla kynnyksellä

Ratchet & Clank: Rift Apart -peliä on lokalisaationsa ansiosta helppo suositella nuorelle pelaajakunnalle, mutta varttuneempikin pelikonkari viihtyy sen hupsuissa tunnelmissa.

Vaikeusastetta säätämällä Rift Apart tarjoaa roimasti haastetta, ja pelaajan on tällöin hyödynnettävä pelin varsin kookasta asekirjastoa entistä tehokkaammin.

Insomniac Gamesin tuore lempilapsi on uuden konsolisukupolven kokemus, joka lähestyy elokuvallista elämystä. Pelimekaanisesti viihdyttävä, visuaalisesti komea ja latausajoiltaan sähäkkä Rift Apart on helposti lähestyttävä pelikokemus koko perheelle.

Mainittakoon, että peli tarjoaa erittäin laajat työkalut hyvän pelikokemuksen takaamiseksi myös näkö- ja kuulovammaisille pelaajille.

Ratchet & Clank: Rift Apart

MIKÄ Pelisarjan näyttävä paluu uudelle konsolipolvelle

HYVÄÄ Näyttää ja tuntuu hyvältä, sujuva poljento, lokalisaatio

HUONOA Töksähtävä pulmailu

ALUSTAT PS5

HINTA 70 €