Varsinainen pelaaminen on teoriassa yksinkertaista. PlayStationin Move-kapulat ovat valosapelien fyysiset vastineet pelaajan kädessä ja aseista toinen on punainen, toinen sininen. Kummallakin valosapelilla hutkitaan eteen tulevat kuutiot halki, poikki ja pinoon.

Käytännössä se on kuitenkin hieman monimutkaisempaa. Punaisella sapelilla saa tietysti osua vain punaisiin kuutioihin, sinisellä sinisiin. Tämän lisäksi kuutioissa on nuoli, joka ilmoittaa suunnan miten sitä pitää sivaltaa: ylöspäin, alaspäin tai jommalle kummalle sivulle. Jokerikuutioihin saa osua millä tyylillä tahansa, pommeihin ei saa tietysti koskea ollenkaan.

Pääasiassa siniset kuutiot liukuvat eteen oikealta ja punaiset vasemmalta, mutta välillä tämä voi muuttua. Joskus muutos tapahtuu juuri ennen sivallusta, ja reagointi vaatii nopeita refleksejä. Jos sivalluksissa epäonnistuu tarpeeksi useasti, kenttä keskeytyy siihen paikkaan.

Tähän mennessä mekaniikat kuulostavat tutuilta muista liikunnallisista rytmipeleistä. Beat Saber on kuitenkin monipuolistanut omaa valikoimaansa tasoilla ja esteillä. Kuutiot saattavat ilmaantua ylemmäs tai alemmas muihin verrattuina, jotkut ovat jopa kallellaan sivuilla.

Kentissä voi myös tulla vastaan seiniä, joita pitää fyysisesti väistää taivuttamalla vartaloa sivulle tai kyykistymällä. Nämä lisäominaisuudet tuovat kaivattua monipuolisuutta liikevalikoimaan ja näyttävät vr-pelien edut muihin rytmipeleihin verrattuna.

Viipalointia ja väistelyä vauhdittaa suhteellisen nopeatempoinen teknomusiikki, jonka tahtien mukaan kuutiot ilmestyvät ruudulle ja vaadittavat sivallukset on rytmitetty.

Pidän teknosta kyllä edelleenkin, vaikka harvoin sitä on teinivuosien jälkeen tullut kuunneltua. Olisi kuitenkin mukavaa vaihtelua, jos joskus rytmipelien virallisissa biisivalinnoissa olisi vaikkapa metallia tai edes synthwavea.

Toisin kuin Beat Saberin muissa versioissa, PSVR-painoksessa peliin ei voi edes ladata omaa musiikkia ja listalla on vain 18 kappaletta. Toivottavasti tilanne tulevaisuudessa muuttuu.

Oikeaan aikaan eli musiikin rytmin tahtiin sivaltelu saa parhaimmillaan upean flow -tilan, jossa on mahdollista nauttia musiikista ja joka tuo tanssin tunnetta yritykseen. Kovin usein tuota flow -tilaa ei tosin tule saavutettua ainakaan kampanjatilassa, sillä vaikeustaso on varsin haastava.

Pelissä on kolme eri tilaa: kampanja, vapaatila ja bileet. Kahdessä jälkimmäisessä biisejä saa valita listalta mielensä mukaan, vaikuttaa kentän ominaisuuksiin, valita vaikeustason ja pelata vain yhdellä sapelilla Expert-tasolla. Ominaisuuksista voi esimerkiksi hidastaa tai nopeuttaa kappaleen tahtia, tai vaikuttaa esteisiin ja epäonnistumisehtoihin.

Bileissä pelaaja voi kilpailla paikallisesti ystäviensä kanssa parhaasta tuloksesta high scores -listalla.

Kampanjatilassa kappaleet pitää suorittaa järjestyksessä, vaikeustasoa ei voi valita ja kentät täytyy saada läpäistyä lisäehdoin: esimerkiksi suorituksesta pitää saada tietty määrä pisteitä, epäonnistuneita sivalluksia voi olla vain tietty määrä ja niin edelleen.

Kampanjassa on onneksi puurakenne eli tasoissa on usein kaksi vaihtoehtoa, joista voi valita suoritettavaksi toisen. Valinta ei kuitenkaan sulje pois toista vaihtoehtoa, joten senkin voi halutessaan pelata.

Kampanjassa eteneminen ja kenttien läpäisyn lisäehdot pitävät yllä vaihtelua ja sen takia kampanja onkin kaikista kolmesta tilavaihtoehdosta mielenkiintoisin. Se on samalla myös kaikista turhauttavin vaikeustasonsa takia, sillä samaa kenttää voi joutua jyystämään yhä uudelleen ja uudelleen, kunnes sen yllätykset ovat selkärangassa opittuina.

Beat Saberin pelaaminen on todella hauskaa ja välillä turhauttavaakin hikijumppaa. Valosapelin heiluttelu lämmittää kovasti nörtin mieltä, sillä onhan se siistin näköistä! Tilaa tietysti kannattaa olla ympärillä hyvin, ettei laajoja kaaria vaativa liikunta hajota lamppuja tai tiputa kirjoja hyllyltä.

Etenkin kampanjatila tarjoaa kunnon treeniä, missä tulee todellakin kuuma ja lihakset ovat kipeitä monta päivää. Peli muistuttaakin alku -ja loppuverryttelyjen tärkeydestä, mutta ei ikävä kyllä tarjoa minkäänlaista apua tai muistutusta verryttelyyn.

Vaikeat kentät saavat pelaajan yrittämään yhä uudestaan ja uudestaan, kunnes onnistumisen tunne pyyhkii pois turhautumisen. Viimeistään siinä vaiheessa, kun hiki virtaa vr-lasien alla silmiin, on kuitenkin aika lopettaa.

Plussaa:

  • Siistit valosapelit!
  • Tarjoaa haastavaa treeniä
  • Monipuolinen liikevalikoima

Miinusta:

  • Kampanjatilassa ei voi valita vaikeustasoa
  • PSVR -versiossa ei voi ladata peliin omaa musiikkia
  • Biisilistassa on vain 18 kappaletta