Ranskalainen Kylotonn on vuosi toisensa jälkeen tuonut digirallin yleisölleen virallisen WRC-lisenssin kera ja näin on nappularenkaat myös tänä vuonna. Itse WRC-sarjan lisäksi mukana ovat WRC2, WRC3 ja Junior WRC, mikä tarkoittaa myös sitä, että lisenssin myötä pelattavana on noin viitisenkymmentä virallista rallitiimiä oikeine kuskeineen.

Sisällön osalta viime vuoteen ei uutta juuri ole pakettiin tuotu. Muutama uusi ralli toki löytyy, joista ehdottomasti oma lemppari on Keniassa ajettava safariralli. Pidempiä kisapätkiä ei edelleenkään ole mallinnettu yksi yhteen oikeiden erikoiskokeiden kanssa, mutta erikoisemmat S.S.S.-osuudet ovat edelleen läsnä oikean maailman malliin.

Niinpä kun kotikaupungin kadut olivat tänä vuonna hiljaisemmat, niin edes digiversiolla pääsee fiilistelemään pitkin Harjun rinteitä ja mutkia. Tosin kilpakalenteriin viime hetkellä lisätyt osakilpailut, kuten seuraavaksi ajettava Viro, ovat luonnollisesti poissa.

Yksinpelin ytimenä on viime vuoden tapaan ura, joka on mitäkuinkin samanlainen kuin edellisenäkin vuonna. Hyvä niin, sillä ura on rakenteeltaan mainio. Omaa rallitiimiä kasaillaan kokemuspisteiden mukaan asiantuntija ja ominaisuus kerrallaan, välillä muiden tallien autoja testaillen tai jopa historiallisilla kilpureilla suhaten. Myös levätä täytyy, vaikka väsyneen fysioterapeutin tilalle reservissä olisikin toinen odottelemassa.

Historiakisat ovat mielenkiintoisia tapauksia. Pelistä löytyy yhteensä 15 eri wanhaa wekotinta eri aikakausilta, joita pääsee ajamaan yhden erikoiskokeen verran sopivina ajankohtina. Vanhat Lanciat, erityisesti Stratos, on nykyisiin laitteisiin verrattuna todella vinkeä verme. Harmi, että autoja ei ole otettu mukaan enempää, sillä kunnollista historiallista rallia olisi todella mukava päästä suhaamaan.

Moninpeliä ajatellen mielenkiintoisin yksityiskohta on eSport WRC, jossa kilpailut ajetaan tosimaailman kilpailukalenteria seuraten. Jo peruuntuneet rallit ovat myös mukana. Elektronisen urheilun ohella myös tavallisemmat moninpelimuodot ovat edelleen läsnä, sekä myös päivittäiset haastekisat, joissa pärjäämällä ajokorttiin lyödään leimoja. Tuttua settiä viime vuodelta ja aivan täysin toimivaa.

Tästä päästäänkin viimein osa-alueeseen, jossa Kylotonn ei ole loistanut: ajettavuuteen.

Aiempina vuosina autot ikään kuin kelluivat tien päällä ja tuntuma radan pintaan oli olematon. Tänä vuonna asiat ovat paremmalla tolalla, tosin vain osittain. Autoissa on vihdoin painon tunnetta ja kylki edellä neulansilmään sujahtaminen tuntuu hyvältä. Vieläkään ei tosin päästä edes lähelle Dirt Rally 2.0:n erinomaista fysiikan mallinnusta, mutta suunta on silti oikea. Pientä viilausta fysiikka vaatii edelleen, sillä esimerkiksi kolaritilanteissa auto lähtee usein kieppumaan varsin köykäisen oloisesti yläilmoihin.

Siitä huolimatta jokainen auto tuntuu erilaiselta ja vetävien pyörien paikka vaikuttaa ajettavuuteen kuten pitääkin. Uuden auton kanssa on aina opeteltava ensiksi sen kommervenkit, ennen kuin soraohjus alkaa lukea tietä. Tämän vuoksi kepoiseksi jäävä historiaralli harmittaa entistäkin enemmän, sillä vehje pitäisi tuntea käytännössä heti, kun ratin taakse loikkaa.

Edellisvuosien painoksiin verrattuna autot myös kuulostavat nyt todella hyvältä ja moottorien luonne tulee esille jo pelkästään kaiuttimien kautta. Grafiikat ovat myös kokeneet parannuksia ja peli näyttääkin paikoitellen todella nätiltä.

Ajettavuudessa on silti edelleen parantamisen varaa ja sen ongelmat korostuvat, kun ratin sijasta autoa ohjastetaan peliohjaimella. Rengastuntuma on padilla pelattuna aivan olematon ja vaikka herkkyyden säätää valikoista minimiin, auto on aivan liian helppo saada heittelehtimään käännöstä ylikorjattaessa.

Ohjaus on säädetty aivan liian herkäksi ja vaikka auton toki saa aina suoristettua hidastamalla ja pistämällä kaasun avulla renkaat tekemään työtä, ei huippuajoista kannata peliohjaimen kanssa edes haaveilla.

Ratilla en valitettavasti päässyt testisession aikana ajamaan, mutta nähdyn ja koetun perusteella WRC 9 vaatii ehdottomasti ratin ja polkimet kylkeensä. Tämä ei sinänsä yllätä, onhan peli muutenkin ohjainvalmistaja Fanatecin virallisesti sponsoroima.

WRC 9 on toistaiseksi sarjansa paras osa, vaikka kilpailijoille jäädään edelleen. Virallinen lisenssi on tosin melkoinen myyntivaltti ja etenkin jos aiempia pelejä ei ole liiaksi pelannut, ysi on ihan pätevä rallipeli. Pitkää pinnaa se vaatii, mutta niin vaatii luultavasti myös oikeiden rallivermeiden kuljettaminen.