Peliluola harvemmin tekee preview-tyylisiä juttuja, mutta joskus on vaan pakko hehkuttaa.

Iron Danger on yksi näistä poikkeuksista.

Action Squad on valinnut pelinsä aihepiiriksi Kalevalan, joka on edelleen hyvin harvoin paikallisissakaan peleissä nähty teema. Kansalliseepokseemme yhdistetään sen jälkeen steampunkia ja aikamatkustusta, ja jo ennakkoversion perusteella on maaliskuun lopussa lupa odottaa jotain erityistä, vieläpä kohdallaan olevilla tuotantoarvoilla.

Samannimisestä tulevasta elokuvasta inspiraation saanut Iron Danger seuraa Kipuna -nimisen nuoren naisen seikkailuja. Parin matkakaverin kanssa porukka kohtaa Kalevalasta lainailtuja hahmoja ja tapahtumapaikkoja taistellessaan niin rantarosvoja kuin myyttisempiäkin olentoja vastaan. Mukana on myös pulmanratkontaa ja keskustelua tuttuun länkkäriroolipelityyliin.

Yritä kerran, yritä uudelleen

Pelimekaanisella puolella isoin juttu on ehdottomasti kyky liikkua ajassa taaksepäin korjaamaan omia virheitä. Lyönnit, loitsut, torjunnat ja väistöt vaativat kaikki tarkkaa ajoittamista, ja tässä ajassa liikkuminen tulee kovaan käyttöön.

Päätitkö huitaista ison heijarin ennen kuin viholliset olivat oikealla etäisyydellä? Kelaa aikaa taaksepäin ja lykkää iskua sekunti.

Tuliko takavasemmalta vasama selkään? Rullaa aika vahingon sattumista edeltäneeseen hetkeen ja väistä oikealle.

Kykyä rajoitetaan hyvin vähän, joten sen kanssa pelin sinänsä perinteinen roolipelimättö muuttuu iskusarjojen ja suojautumisen optimoinniksi. Käyttöliittymä ei ole aivan selkein mahdollinen kaikkine aikajanamerkintöineen, mutta pienen opettelun jälkeen ajoitukset alkavat napsahdella kohdilleen.

Ajalla leikkiminen on siltäkin kannalta tärkeää, että kukaan poppoosta ei etenkään alussa kestä kovinkaan paljoa osumaa, joten vahinkoa on parempi välttää kokonaan.

Peli rullaa muuten reaaliaikaisesti, mutta kykyjä valittaessa ja tähdätessä aika pysähtyy, joten valinnat voi tehdä kaikessa rauhassa.

Suuret lupaukset

Pelin ulkoasu ei ole ainoa asia, joka muistuttaa positiivisesti Divinity: Original Sinin kaltaisista moderneista roolipeliklassikoista. Hyvien tuotantoarvojen lisäksi kevyttä pulmanratkontaa pääsee nimittäin harrastamaan myös taistelun puolella. Esimerkiksi tulipallolla voi sytyttää kuivan pellon ja siinä tallustavat viholliset. Eri kykyjä luovasti yhdistelemällä voi puolestaan vaikkapa hallita yhden voimakkaan vastustajan liikkumista.

Erilaiset kombinaatiot ja taistelukenttien ominaisuuksien hyödyntäminen nostavat pelin astetta mielenkiintoisemmalle tasolle jo ilman aikamatkustamistakin.

Valmiille pelille luvataan peliaikaa noin 15 tuntia, eikä luvassa ole minkäänlaista tusinasisällön edestakaisin hinkkaamista. Hahmonkehitys ja uusien kykyjen avaaminen tapahtuu pääjuonen edetessä eikä kokemuspisteitä tarvitse tai voi hankkia kuin tarinaa edistämällä. Yhdentekevään pelin kestoa pöhöttävään huttuun kyllästyneille tämä lienee vain ja ainoastaan positiivinen asia.

Iron Dangerilta on lupa odottaa suuria myöhemmin keväällä. Se näyttää ja kuulostaa nätiltä, sen Kalevala-mytologia on tähän asti rikollisen vähän hyödynnetty teema ja pelimekaanisella puolellakaan ei olla tyydytty menemään siitä, mistä aita on ollut matalimmallaan.

Kunnollista.