Microsoftin Xbox Adaptive Controller on peliohjain niille, jotka eivät pysty käyttämään perinteistä kapulaa. Liikuntarajoitteisille tavallisen ohjaimen käyttäminen voi olla sula mahdottomuus, mikä sulkee pelaajan ulottumattomiin lukuisia hienoja pelejä. Niiden väliin jääminen voi harmittaa syvästi.

Valitettavasti liikuntarajoittuneiden tarpeisiin vastaavat ohjaimet ovat usein kirjaimellisesti käsityönä tehtyjä, mikä saattaa nostaa niiden hinnan jopa neljään numeroon.

Yleispätevälle ja hintaystävälliselle erikoisohjaimelle on siis kysyntää.

Noin 90 euron hintainen Adaptive Controller on suunniteltu yhteistyössä vammaisjärjestöjen, asiantuntijoiden ja pelaajayhteisön kanssa vastaamaan liikuntarajoitteisten pelaajien todellisiin tarpeisiin. Sen käyttäjäystävällisyys alkaa jo paketoinnista: pakkaus on suljettu helposti irtoavalla ja sormilenkeillä varustetulla teipillä, ja paketin voi vetää auki toisesta lenkistä.

Jos tarkkoja ollaan, Xbox Adaptive Controller ei ole peliohjain, vaan hubi ulkoisten ohjainlaitteiden kytkemiseen. DJ-pöytää muistuttava laite on varustettu kahdella suurella painikkeella, d-pad -suuntaohjaimella, näkymä- ja valikkonapeilla sekä painikkeella omien ohjainprofiilien valintaan.

Suuret painikkeet toimivat oletusarvoisesti A- ja B-nappeina. Niiden tuntuma on herkkä, ja ne ovat tarpeeksi tukevia myös jaloilla käytettäviksi.

Ohjaimen muovinen runko on rakenteeltaan jämäkkä. Laitteen pohjassa on kolme eri kokoista kierreliitintä, joihin voi liittää esimerkiksi pyörätuoliin, jalkoihin tai pöydän reunaan kiinnitettävän telineen.

Mukautuvaa ja vaivatonta

Xbox Adaptive Controller kytketään konsoliin ja tietokoneeseen aivan kuten muutkin ohjaimet, usb-johdolla tai langattomasti. Windows-koneeseen sen voi kytkeä bluetooth-yhteydellä, mutta täydet ominaisuudet saa käyttöön vain Xbox Wireless Adapterin avulla.

Liikuntarajoitteita ja muita esteitä on monenlaisia, joten ohjaimen on mukauduttava kunkin pelaajan yksilöllisiin tarpeisiin. Pelaaja voi esimerkiksi tarvita suuret ja värikkäät painikkeet, herkkiä mikrokytkimiä joita voi painaa päätä kääntämällä, puremalla toimivia painikkeita, tai vaikkapa jaloilla käytettävän ohjaimen. Juuri tällainen mukautuvuus on Xbox Adaptive Controllerin keskeinen ominaisuus.

Ulkoisten ohjainten kytkeminen Xbox Adaptive Controlleriin on helppoa. Ohjaimen takalaidasta löytyy 3,5 mm liitin jokaiselle peliohjaimen painikkeelle, mukaan lukien suuntaohjaimen kaikki eri suunnat. Lisäksi tarjolla on kaksi ekstraliitäntää (X1 ja X2), jotka voi ohjelmoida haluamansa käyttöön.

Jokaiseen 3,5 mm liitäntään johtaa ura, jota pitkin pistokkeen voi liu’uttaa paikalleen. Tämä helpottaa ohjainten kytkemistä. Ulkoiset ohjaimet toimivat saman tien, ja ne ottavat sen ohjainpainikkeen roolin, jonka porttiin ne on liitetty.

Sivuilta löytyy usb2.0 -portit, joihin voi kytkeä vasemman ja oikean ohjaustatin korvaavan laitteen, kuten joystickin tai yhden käden ohjaimen. Lisäksi laite tunnistaa maksimissaan kahdeksan nappia usb-porttiin liitetystä ohjaimesta.

Liitännät ovat digitaalisia, lukuun ottamatta vasemman ja oikean liipaisimen liitintä sekä kahta ekstraliitäntää, joihin voi liittää myös analogisen laitteen.

Nappien toiminta uusiksi

Xbox Adaptive Controllerin nappien ja tattien toimintaa voi muokata monipuolisesti Xbox Accessories -sovelluksen avulla, jonka voi ladata ilmaiseksi Microsoftin nettikaupasta. Sen avulla jokaiselle ohjaimen painikkeelle voi valita haluamansa toiminnan. Jos esimerkiksi haluaa, että ohjaimen suuret painikkeet toimivatkin A- ja B-nappien sijaan X- ja Y-nappeina, muutos on helppo tehdä.

Eri pelit ja käyttäjät tarvitsevat omanlaisensa näppäinasettelun, ja ohjaimeen voikin määritellä yksilöllisiä profiileja. Niistä kolme voi kytkeä ohjaimen profiilipainikkeeseen, jolloin niiden välillä voi vaihtaa lennossa napinpainalluksella. Napin vieressä olevat valot kertovat, mikä kolmesta profiilista on käytössä, vai käytetäänkö oletusasetuksia.

Jokaiselle painikkeelle voi määritellä kaksi toimintoa, joista ensimmäinen on napin normaali toiminta. Painikkeen voi myös määritellä shift-napiksi, jota painamalla kaikkien muiden nappien toiminta muuttuu niin, että ne tekevät kakkostoimintonsa.

Esimerkiksi A-painikkeen pääasiallinen toiminta voi olla normaali A:n painallus, mutta shift-napin avulla sen saa toimimaan vasempana puskurinappina. Tämä helpottaa hankalasti saavutettavissa nappien käyttöä pelin tiimellyksessä.

Ohjaustateille voi puolestaan määritellä yksilölliset herkkyysprofiilit, joilla ne saa reagoimaan esimerkiksi tavallista nopeammin tai hitaammin.

Sovelluksen avulla voi myös säätää Xbox-painikkeen valon kirkkautta.

Xbox Accessories -sovelluksessa on kuitenkin hieman parannettavaa. Ohjausprofiilien määrittely ja niiden asettaminen pikavalintapainikkeen taakse oli alussa kokeneellekin käyttäjälle hieman sekava.

Painikkeiden toimintaa saa sovelluksessa testattua, mutta tapa ei kömpelön käyttöliittymän vuoksi ole mitenkään ilmeinen. Testausnappi nimittäin näyttää vain tyylitellyltä ikonilta, jota allekirjoittanut klikkasi vahingossa.

Käyttöliittymässä on muutenkin outoja suunnitteluvirheitä. Esimerkiksi painikkeita määriteltäessä näytöllä on jokaista nappia vastaava kuvake. Jos sitä vastaavaan porttiin on liitetty ulkoinen ohjain, kuvake on kirkkaan valkoinen. Tätä kirkkauseroa on televisiosta hankala erottaa.

Tärkeä askel pelaamisen esteettömyydessä

Xbox Adaptive Controller kutsui heti pohtimaan, millaisilla lisälaitteilla vakavastikin liikuntarajoittunut käyttäjä saa pelaamisesta itselleen luontevaa ja sujuvaa. Testilaitteen mukana tuli poljin, herkkä mikrokytkin sekä yhden käden joystick, josta löytyi ohjaustatti ja kaksi painiketta.

Laitteiden kytkeminen ja uudelleenmäärittely oli myös käytännön tasolla helppoa, lukuun ottamatta joystickia, jonka nappeja ei saanut määriteltyä uusiksi edes Microsoftin tuotetuen avulla.

Mikä mainiointa, Xbox Adaptive Controller toimii Xboxin Co-pilot -toiminnon kanssa, joka mahdollistaa kahden ohjaimen käyttämisen yhtä aikaa. Sen avulla onnistui tavallisella peliohjaimella pelaaminen niin, että hankalasti saavutettavat napit pystyi hoitamaan vaikkapa polkimella, ja kyynärpäällä saattoi painaa esteettömän ohjaimen isoa painiketta.

Xbox Adaptive Controller on erittäin merkittävä askel pelaamisen esteettömyydelle. Tällä hetkellä sopivan esteettömän ohjaimen hankkiminen on usein joko kallista tai pellepeloton-virittelyä, mikä sulkee monet pois pelien parista.

Edullinen, helppokäyttöinen ja standardoitu Xboxilla ja pc-koneilla toimiva ohjainratkaisu tuo pelaamisen monen uuden innokkaan ulottuville.

Muiden konsolivalmistajien vastausta odotellessa.