YouTube, Netflix ja Disney Plus ovat nykyään osa monen talouden arkea. Tilanne oli kuitenkin varsin toinen vuonna 1996, jolloin videomuotoisen median kuluttamine verkon kautta oli vasta mahdollisuus horisontissa.

Tivissä 25 vuotta sitten julkaistussa artikkelissa toimittaja Marja-Liisa Pollari tutustui Telecom Finlandin, eli nykyisen Telia Finlandin, ”internetin kautta toimivaan mediaverkkoon”.

Mediaverkossa käyttäjille tarjottiin esimerkiksi MTV3:n uutisia, Aamulehden ja NBC:n sisältöjä sekä musiikkia paikallisradio Morosta ja Kiss FM:ltä. Tuolloin odotettiin myös kuumeisesti sitä, että Finnkinon trailerit saataisiin palveluun.

”Uskon, että internetistä tulee tavalla tai toisella multimedian jakelun valtavirta”, medialaboratorion kehityspäällikkö Mika Uusitalo ennusti tuolloin.

Kokeilu oli herättänyt kansainvälistä kiinnostusta, mutta vuonna 1996 mukana oli myös merkittäviä haasteita.

”Internetissä kuvan laatu ei yllä teknisesti television tasolle. Juuri nyt kykenemme kohentamaan laatua, kun saamme palvelinohjelman uuden version käyttöön. Jos käyttäjällä on yhteys, hän kykenee vastaanottamaan vhs-tasoista kuvaa”, Uusitalo toteaa.