”Kaikki uskovat internetissä tapahtuvan miljardiluokan kaupankäynnin olevan pian arkipäivää. Optimismi on oikeastaan häikäisevää, sillä verkkobisnes on vielä ollut vähäistä”, Tietoviikko kirjoitti huhtikuussa 1996.

Tuohon aikaan suomalaisyrityksistä 15 prosentilla oli oma verkkosivu. Www-sivujen pystyttäminen oli muodikasta, mutta pelkkä sivusto ei vielä ollut sama asia kuin toimiva myyntikanava verkossa. Tutkimusyhtiö Gartnerin mukaan 90 prosenttia yrityksistä loi verkkosivut kysymättä asiakkailta, mitä nämä haluaisivat sivuilta löytyvän.

”Kuten uusimmassa Hotwired-lehdessä todetaan, asiakkaat eivät hae www-sivuilta näyttävää grafiikkaa tai trendikkäitä Java-sovelluksia vaan ratkaisuja käytännön ongelmatilanteisiin, Tietoviikko referoi Wiredin verkkoversion artikkelia.

Jo tuolloin mielikuva internetin ilmaisuudesta oli haaste maksullisille palveluille. Samalla myös maksukeinot olivat vasta lapsen kengissä.

Operaattoreista EuNet Finlandin kerrottiin olevan asiassa pisimmällä. Se oli julkaissut hollantilaisyhtiön tekniikkaan nojaavan Eunet ecashin ja lisäksi tarjosi verkkopankin Solo-maksumahdollisuutta yhdessä Merita-pankin kanssa.

Tietoviikko kysyi lukijoilta aikeista käyttää verkkorahaa. Vastaus oli pääasiassa kielteinen.

Telecom Finland oli havainnut ihmisillä haluja ostaa tavaroita netin kautta ennemminkin kuin maksullisia palveluita. Postimyynnin tyylisten katalogien siirtyminen verkkosivuille oli trendikästä. Tietoviikko kertoi Telen valmistelevan verkossa toimivaa lippukauppaa yhdessä Lippupisteen kanssa.