Adoben vuosittainen MAX-konferenssi on paraikaa käynnissä Las Vegasissa. Tapahtuman avauspäivässä yrityksen johtajat ja visionäärit pohtivat digitaalisen lähitulevaisuuden näkymiä.

Adoben toimitusjohtaja Shantanu Narayen muisteli puheenvuorossaan renessanssin aikaa ja Leonardo Da Vincin kaltaisia yleisneroja, jotka hallitsivat niin taiteen kuin tieteenkin. Nyt on Narayenin mukaanalkamassa uudenlainen renessanssi, jossa entistä enemmän teknologiaa on aiempaa suuremman ihmisjoukon käytettävissä. Samalla ohjelmista ja tekniikasta pyritään tekemään koko ajan aiempaa helppokäyttöisempää, jotta yhä suurempi osa ihmisistä pystyisi tuottamaan ammattimaista sisältöä ilman vuosien opiskelua.

MAX-tapahtuman avauspäivänä esillä olivat monet viime aikojen hypesanat, joilla uudistuksia mainostettiin. Tekoälyä hyödynnetään esimerkiksi Adobe Stock -kuvapalvelussa, josta on helpompi etsiä konenäön ja tekoälyn ansiosta juuri tietynlaisia kuvia julkaisukäyttöön. Hakuehdoksi voi määritellä vaikkapa kapean syväterävyyden, jolloin tarjolle tulee vain taustaltaan sumeutuneita kuvia halutusta aiheesta.

Stock-palvelun lisäksi Creative Cloudiin kuuluviin ohjelmiin on tehty erilaisia viilauksia ja lisäyksiä. Esimerkkinä Adoben Eric Snowden ja Ash Huang esittelivät uutta Illustrator-versiota, jonka käyttöliittymä muuttuu valitun objektin mukaan. Jos esimerkiksi valittuna on pala tekstiä, ovat näkyvillä vain tekstiin liittyvät työkalut.

Erittäin pieni, mutta erittäin olennainen osa uutta, digitaalista maailmanjärjestystä oli tapahtuman päälavalla pikaisesti esitelty Adobe Capture. Puhelimen kameralla voi sen kautta napata kuvan mistä tahansa tekstistä, vaikkapa sanomalehdestä tai mainoskyltistä. Sen jälkeen ohjelma pyrkii tunnistamaan ja tarjoamaan käyttäjälle samaa tai lähinnä samaa olevaa fonttia.

Tiedon voi siirtää myös salamannopeasti Creative Cloud -pilveen, josta se on Adoben tietokoneelle tarkoitettujen ohjelmien käytettävissä. Capture madaltaa, tai jopa poistaa rajan digitaalisen maailman ja ”todellisen” maailman väliltä. Suunta, johon tekniikka on menossa koko ajan entistä voimakkaammin.

Internetin, älypuhelinten, ja pilvipalveluiden parissa jo lähes koko ikänsä kasvaneet nuoret ovat yksi Adoben kosiskelemista ryhmistä. Tämä näkyy esimerkiksi Photoshop Sketches -ohjelman uudessa ominaisuudessa.

Tableteille tarkoitetulla sovelluksella voi ensin piirtää hienon teoksen. Kun piirros on valmis, voi piirtämisestä luoda yhtä nappia painamalla trendikkään timelapse-videon somessa jaettavaksi. Ominaisuutta ei tarvitse erikseen edes kytkeä päälle, vaan se on aina käytettävissä jokaisen Sketchesillä piirretyn kuvan kanssa.

Etenkin mobiilisovellusten käyttöliittymien kehittelyyn tarkoitettua, takuuvarmasti kieli poskessa nimettyä Adobe XD -sovellusta mainostettiin videolla, jossa ei varmaankaan vilahtanut ketään 70-luvulla syntynyttä tai vanhempaa, pelkästään nuoria, tyylikkäitä ammattilaisia.

Myös virtuaalitodellisuus oli luonnollisesti esillä. Vaikka vr-junan tuloa on hehkutettu kuin viipaloidun leivän keksimistä, ollaan virtuaaliasioissa edelleen aivan lapsen kengissä. Jotain tästä kertoo se, että yksi Adoben videoeditointiohjelmisto Premieren hehkutetuimmista uusista ominaisuuksista oli vr-videoiden editointi Oculus Rift- tai HTC Vive -lasien läpi. Aiemmin vr-videot on pitänyt editoida näytöllä, ja tarkistaa lopputulos laseilla vasta valmiista klipistä.

Loppujen lopuksi Adobelaiset kuitenkin hurskaasti muistuttivat, että tärkeintä ovat sisällöt, ja tarinat joita ihmiset haluavat kertoa. Adobelle Mettle-kaupan myötä siirtynyt Chris Bobotis jopa totesi, että yrityksen tavoitteena on luoda maailma, jossa hienoa kuvaa tai videota katsellessa kenenkään mieleen ei tulisi sanoa ”tämä on tehty sillä ja sillä työkalulla ja asetuksalla”, vaan luovakin teknologia muuttuisi lopulta täysin näkymättömäksi loppukäyttäjän kannalta.

Lähde: Tivi