Science-lehti raportoi yhdysvaltalaistutkimuksesta, jossa tutkijat ovat kehittäneet litiumakun palamattomista materiaaleista.

Marylandin yliopistossa Chunsheng Wang tutkijaryhmineen keksi vuonna 2015 elektrolyytin, joka on tehty voimakkaasti suolapitoiseen veteen. Elektrolyytti on aine, joka välittää varausta kahden elektrodin välillä.

Wangin ryhmän elektrolyytti, WiSE, muodostaa elektrodien ympärille suojaavan kiinteän kalvon, joka estää akun käyttöjännitettä hajottamasta vesimolekyylejä vedyksi ja hapeksi – jotka taas ovat erikseen sangen syttyväistä laatua.

Ongelmaksi jäivät elektrodit, joiden materiaalit kestivät vain kolmen voltin jännitteen. Vuonna 2017 tutkijaryhmä kehitti positiivisen elektrodin eli anodin materiaaleista, jotka kestävät neljän voltin käyttöjännitteen.

Nyt on katodin, siis negatiivisen elektrodin, vuoro. Lopputuloksena neljän voltin litiumakku, jonka pitäisi periaatteessa pystyä noin 30 prosenttia suurempaa varaukseen kuin aiempien katodimateriaalien avulla rakennettujen akkujen.

Vaikka näin ei käytännössä olisikaan, tutkijat ovat joka tapauksessa onnistuneet kehittämään paloturvallisen litiumakun. Mikäli teknologia on kaupallistettavissa, sähköautoista voi tulla entistäkin turvallisempia.

Sciencen jutussa tutkimusta kommentoiva Atlantan Georgia Institute of Technologyn materiaalitekniikan professori Gleb Yushinin mukaan kysymyksessä on "ehdottoman merkillepantava edistysaskel".

Uudessa akkuteknologiassa on sekin plussa, että se ei vaadi myrkyllisen ja jokseenkin kyseenalaisissa työolosuhteissa louhittavan koboltin käyttöä.