Amazon hoitaa myymiensä tuotteiden jakelun viimeiset kilometrit keikkataloutta hyödyntäen. Itsenäisinä yrittäjinä toimivat kuriirit kuittaavat toimituskeikat samaan tapaan kuin Uber-kyytipalvelun kuljettajat omat keikkansa. Nopeus keikkaa vastaanottaessa on molemmissa valttia, kuten Engadget kertoo.

Verkkokauppajätin järjestelmä tarjoaa keikkoja ensisijaisesti jakelukeskuksen liepeillä oleville kuskeille, sillä nämä pääsevät oletettavasti aloittamaan tavaran viemisen kaikkein nopeimmin. Monet kuljettajat vievätkin yhden puhelimistaan puuhun aivan jakelukeskuksen viereen. Amazonin järjestelmät tulkitsevat täten kuljettajan olevan aivan ”kotinurkilla”, ja tarjoavat keikkaa näihin puhelimiin. Kuljettajat pitävät autossa istuessaan valmiudessa myös toista puhelinta, jolla hyväksyvät tarjotut keikat. Auto voi todellisuudessa olla parkkeerattuna minne tahansa.

Tämänhetkinen työtilanne Yhdysvalloissa on erittäin tiukka, joten keikkatöistäkin kilpaillaan rajusti lähes kaikin mahdollisin keinoin. Samalla on mahdollisesti avautunut markkinarako uudenlaiselle yrittäjälle, jonka jauhot eivät välttämättä ole täysin puhtaita. On nimittäin esitetty epäilyjä, että puupuhelinten verkostoa pyörittäisikin jokin ulkopuolinen taho, joka jakelisi pientä komissiota vastaan puhelinten nappaamia keikkoja eteenpäin. Toiminta olisi kuitenkin Amazonin ja kuljettajien sopimusten vastaista. Amazon on luvannut tutkia asiaa.