Tulostettavan elektroniikan erityisosaaja InnovationLab julkaisi innovatiivisen älymaton. Laite tunnistaa ihmisten sijainteja anturien avulla ja auttaa pitämään turvaväliä kaupoissa.

Uusien tutkimusten mukaan koronavirusriski pienenee 50 prosenttia, kun ihmiset pitävät kahden metrin etäisyyden toisiinsa verrattuna vain metrin etäisyyteen. Asiakkaiden etäisyys toisiinsa ja myyjiin on siis tärkeää. Olemassa olevat järjestelmät valvovat ihmisten sijaintia kameroiden avulla, mutta tällaiset järjestelmät eivät ole tarpeeksi tarkkoja.

Älymatto käyttää antureita hallinnoidakseen liikennevalon tapaisia merkkejä, jotka tunnistavat, kun asiakas seisoo niiden päällä. Tavallisessa tilanteessa älymatto näyttää punaista valoa, kun joku seisoo maton päällä, ja vihreää, kun reitti on selvä ja seuraava asiakas voi siirtyä eteenpäin.

InnovationLabin matot ovat nyt käytössä kaupoissa Heidelbergissä Saksassa.

Yli 8000 anturia on sijoitettu matoon sentin välein, joten matto voi erottaa esimerkiksi ihmisen ostoskärrystä. Ihmisen välimatkojen valvomisen lisäksi matto voidaan kustomoida analysoimaan kaupassa käyneiden asiakkaiden määrää.