Amazonin nettikaupassa myydään lukuisten muidenkin kauppiaiden tarjoamia tuotteita. Myyjille tämä on hyvä tapa saada valikoimansa suuren yleisön nähtäville. Myös Amazon hyötyy: ensinnäkin se ottaa siivunsa rahasta ja lisäksi sen valikoima näyttää todellista runsaammalta.

Amazon ei silti aina ole kohdellut kumppanimyyjiään kovinkaan kunnioittavasti. Veronkorotukset on herkästi haluttu vuolaista näiden selkänahasta ja omien kilpailevien tuotteiden hinnoittelua on saatettu viilata kilpailijoiden datan perusteella.

Japanissa on vuosikausia puitu vyyhteä, jossa Amazon joutui lopulta maksajaksi, Gizmodo kirjoittaa. Maksettavaksi lyötiin kahden miljardin jenin lasku, joka ei Amazonin onneksi tee euroissa ”kuin” noin 16 miljoonaa euroa. Gizmodon tulkinnan mukaan Amazonilla on kuitenkin syytä hymyyn, sillä lopputulos olisi voinut olla yhtiölle paljon kalliimpi.

Saajapuolta summa ei hirveästi lämmitä, sillä jakajina noin 1600 yritystä. Tasaisesti jaettuna kukin saisi 10 000 euroa vastaavan kasan jenejä.

Asian tutkinta alkoi jo vuonna 2016 Japanissa liiketoiminnan reiluutta tutkivalle viranomaiselle JFTC:lle tehtyjen valitusta pohjalta. Amazon on vahvemman oikeudella veloittanut pienemmiltä kumppaneiltaan markkinointi- ja ylläpitokuluja tai pannut nämä maksamaan alennuskampanjoistaan.

Amazonin Gizmodolle antama lausunto kertoo, ettei tuomiota otettu kovin raskaasti:

”Käymme avointa keskustelua kumppaniemme kanssa tukeaksemme heidän liiketoimintaansa. Olemme tyytyväisiä, että JFTC on nyt antanut ohjeet, jotka takaavat tasapuolisen pelikentän.”