Public Citizenin selvityksen mukaan Amazon on sallinut hintojen kohoamisen pilviin verkkokaupassaan sellaisten tuotteiden kohdalla, joiden kysyntää koronapandemia on lisännyt merkittävästi. Tätä pidetään kuluttajien kannalta kohtuuttomana.

Amazonin mukaan sen verkkokaupassa ei ole sijaa toiminnalle, jossa esimerkiksi kasvomaskien ja desinfiointiaineiden hintoja hinataan ylöspäin pulan ja hädän hetkellä. Se kertoo potkineensa verkkokaupasta pois lukemattomia myyjiä, jotka ovat yrittäneet rahastaa kuluttajia esimerkiksi hygieniatuotteilla koronapandemian aikana.

Amazon on tiedottanut poistaneensa verkkokaupastaan koronapandemian aikana yli miljoona tuotetta, joita on pyritty kauppaamaan kuluttajille kohtuuttoman kovaan hintaan. Samalla yli 10 000 myyjätilille on langetettu porttikielto.

Public Citizenin esille nostamat esimerkit kertovat kuitenkin toisenlaista tarinaa. Esimerkiksi Amazonin itsensä myymän käsihuuhteen hinta kohosi kesän tarkkailujakson aikana peräti 48 prosenttia. Kertakäyttöisten kasvomaskien kohdalla Public Citizen kertoo havainneensa 1 000 prosentin hinnannousun. Selvityksen mukaan Amazon pyysi vessapaperirullia sisältävästä pakkauksesta kesäkuussa reilut 36 dollaria, kun muut jälleenmyyjät kauppasivat samaa tavaraa vain vajaan 7 dollarin hinnalla.

Myös kolmansien osapuolten kauppaaman tavaran hinta vaikuttaisi nousseen huomattavasti korona-aikana. Erään antibakteerisen saippuan kerrotaan kallistuneen tarkkailujakson aikana 274 prosenttia.

Amazonin mukaan Public Citizen on löytänyt selvityksessään pienen määrän hinnoitteluvirheitä, jotka eivät anna todenmukaista kuvaa yhtiön toiminnasta.

Public Citizen vaatii Yhdysvaltoihin lakia, joka asettaisi selvät rajat sille, kuinka paljon hintoja saa nostaa ja millaisten tuotteiden kohdalla tämä on luvallista. Samalla se pyytää Amazonia toimimaan läpinäkyvämmin hinnoittelun suhteen. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tuotteiden hintahistoriat tuotaisiin selkeästi kuluttajan nähtäville.