Verkkokaupan jättiläinen Amazon on toistuvasti vakuuttanut, ettei yritys hyödynnä kolmansien osapuolten myyntidataa kehittäessään omia tuotteitaan. Talouslehti The Wall Street Journalin tekemä selvitys kertoo, että Amazon on jaloista puheista huolimatta toiminut juuri näin.

Joukko yhtiön entisiä työntekijöitä kuvaa, kuinka he pääsivät käsiksi kolmansien osapuolten myyntitietoihin ja myös keskustelivat havainnostaan toistensa kanssa avoimesti. Tietoja käytettiin yksilöimään myydyimmät tuotteet, joiden kanssa yritys voisi olla kiinnostunut kilpailemaan.

”Tiesimme, että meidän ei pitäisi (toimia näin). Mutta samaan aikaan kehitämme Amazon-brändin alla olevia tuotemerkkejä ja haluamme, että ne myyvät”, kertoo eräs nimettömänä pysyttelevä Amazonin entinen työntekijä.

Lukematon määrä yrityksiä ja brändejä myy omia tuotteitaan Amazonin alustan kautta. Tämän seurauksena verkkokaupan haltuun päätyy kolmansien osapuolten dataa, jonka avulla on mahdollista yrittää päätellä, milloin, missä olosuhteissa ja mihin hintaan uusi tuote kannattaa lanseerata.

Entiset työntekijät sekä lehden haltuunsa saamat dokumentit kertovat, että tällaisia tapauksia on yrityksen sisällä sattunut useita, vaikka Amazon on toistuvasti vakuuttanut toista niin Yhdysvaltain kuin Euroopan viranomaisille.

CNBC:lle toimittamassaan lausunnossa Amazonin tiedottaja kertoi, että yritys ei voi ottaa kantaa The Wall Street Journalin keräämien tietojen aitouteen, mutta on ryhtynyt sisäisesti selvittämään asiaa.

”Kiellämme tiukasti työntekijöitämme käyttämästä julkisia, myyjäkohtaisia tietoja määrittääkseen, mitkä yksityismerkkituotteet markkinoille tulevat.”

”Vaikka emme usko näiden väitteiden paikkansapitävyyttä, otamme ne erittäin vakavasti ja olemme käynnistäneet sisäisen tutkinnan", tiedottaja totesi lausunnossa.

Suurin osa Amazonin vuosittaisesta myynnistä, noin 58 prosenttia, tulee kolmansien osapuolien myyjien kautta. Nämä ovat lähinnä pk-yrityksiä, jotka myyvät tuotteita Amazonin Marketplace-alustalla.

Amazon myy oman AmazonBasics-brändinsä alla paljon erilaista tavaraa aina vaatteista huonekaluihin. Valikoima kattaa yhteensä noin 243 000 tuotetta.

Jotkut kolmansien osapuolien myyjät ovat kritisoineet AmazonBasicsia. Heidän mukaansa järjestely antaa Amazonille kohtuuttoman edun myyjiin nähden.

Valitusten mukaan Amazon on mainostanut aggressiivisesti omia tuotemerkkejään verkkosivustollaan lisäämällä linkkejä omiin tuotteisiinsa ulkopuolisten myyjien listauksiin.

Amazon aloitti omien tuotteidensa valmistuksen vuonna 2007 Kindle-e-lukulaitteella, ja yritys on lisännyt tasaisesti uusia tuoteryhmiä omiin valikoimiinsa.

Verkkokaupan analytiikkayrityksen Jungle Scoutin äskettäisessä tutkimuksessa yli puolet yli 1 000 Amazon Marketplacen myyjästä sanoi, että Amazon myy omia tuotteita, jotka kilpailevat suoraan myyjän tuotteiden kanssa.

Tutkimusyritys e-Marketerin mukaan lähes 39 prosenttia kaikesta Yhdysvaltain verkkokaupasta tapahtuu Amazonin kautta. Siksi moni yritys kokee, ettei heillä ole varaa olla myymättä omia tuotteitaan Amazonissa.

Euroopan komissio aloitti vuonna 2018 selvityksen siitä, onko Amazon väärinkäyttänyt johtavaa markkina-asemaansa.

Yhdysvaltojen liittovaltion kauppakomissio FTC käynnisti puolestaan viime vuonna selvityksen koskien Amazonin ja muiden Yhdysvaltain digijättien, kuten Facebookin toimintaa. Tutkimuksen lähtökohtana on kartoittaa näiden yritysten kilpailulainsäädännöllisiä ongelmia.