Amazon kasvatti aikansa muskeleitaan verkkokaupan parissa. Runsaat kymmenen vuotta sitten yhtiö haistoi pilvipalveluissa piilevät mahdollisuudet. Syntyi AWS eli Amazon Web Services, joka on alati kasvavan alan selvä markkinajohtaja.

Amazonin johtoportaasta keväällä näyttävästi eronnut Tim Bray tuntuu olevan yhä sydämeltään amazonilainen, koska häneltä liikenee yhä hyviä neuvoja entiselle työnantajalleen – tosin melko rajuja sellaisia.

Bray esittää CNBC:lle antamassaan haastattelussa kirveen käyttöä: AWS ja verkkokauppa kannattaisi erottaa erillisiksi yhtiöiksi. Miehen arvion mukaan verkkokaupan ja pilvipalvelujen oleminen saman katon alla kahlitsee AWS:n kasvua.

”Nyt mahdolliset asiakkaat saattavat epäröidä yhteistyötä sellaisen yhtiön kanssa, joka saattaa olla myös niiden kilpailija”, Bray perustelee kantaansa.

Vaatimuksia yhtiön pilkkomisesta pienempiin osiin saattaa tulla muualtakin, sillä USA:n kilpailuviranomaiset ovat kiinnittäneet huomiota yhtiön mahtiasemaan.

CNBC:n mukaan tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana AWS:n osuus Amazonin liikevaihdosta oli 13,5 prosenttia. Sen osuus yhtiön tuloista oli kuitenkin aivan toista luokkaa, peräti 77 prosenttia. Näin AWS on Amazonin perheessä erittäin tuottoisa ja tärkeä jäsen.