Moni Husin työntekijöistä on turhautunut potilastietojärjestelmä Apottiin, kertoi Helsingin Sanomat hiljattain. Erityisesti koronakriisin koetellessa sairaaloiden kapasiteettia ongelmallisen järjestelmän kanssa painiminen aiheuttaa lääkäreille ja hoitajille lisähuolta.

Osa työntekijöistä haluaisi jopa palata vanhoihin tuttuihin järjestelmiin koronapandemian aiheuttaman ylikuormitusjakson ajaksi.

Kehittämisjohtaja Visa Honkasen mukaan paluu ei kuitenkaan ole mahdollista. Apottiin jo kertynyt tieto pitäisi siirtää takaisin käsityönä, mikä olisi paitsi hidasta, myös toisi sairaalan käytäville ylimääräisiä työntekijöitä ja siten kasvattaisi tartuntariskiä.

Apotin kerrotaan hidastavan työtä ja vaarantavan potilasturvallisuutta. Esimerkiksi järjestelmän käyttämän ”rasti ruutuun” -menetelmän takia potilaiden oireiden laatua on vaikea arvioida. Siinä missä vanhoissa tekstipohjaisissa järjestelmissä oireita saattoi kuvailla yksityiskohtaisesti, Apotti luokittelee niitä yksinkertaistaen. Lisäksi oireiden hakeminen valikoista voi tuhlata kiireisten lääkäreiden aikaa.

Järjestelmän monimutkaisuus voi viivästyttää esimerkiksi tehohoitoa ja hidastaa leikkauksia. HS:n tietojen mukaan Apotista ei saa nopeasti selvää käsitystä, miten potilas voi. Pahimmassa tapauksessa järjestelmän kanssa painiminen voi uhata kriittisen potilaan henkeä.

”Jos meillä on Apotti ja korona, niin kuolleisuus lisääntyy”, väittää HS:n haastattelema kokenut erikoislääkäri.

Sosiaali- ja terveysalaa valvova Valvira sai 1. helmikuuta – 6. maaliskuuta välisellä ajalla yhteensä 48 ilmoitusta, jotka liittyivät Apottiin. Ilmoituksista yksi oli vakava, muut läheltä piti -tilanteita.

”Virhetilanteita tapahtuu osastolla päivittäin”, kuvaa HS:n haastattelema lääkäri.

Virhetilanteita sattuu esimerkiksi lääkkeiden annostelussa. Ongelmat johtuvat Kanta-lääkejärjestelmän ajantasaisuuden puutteesta, Apotin lääkelistojen erinäköisyydestä eri rooleissa toimivien ammattilaisten listoihin sekä henkilökunnan tekemistä merkintävirheistä, jotka johtuvat Apotin monimutkaisuudesta.

Apotin käyttöönottoa lykättiin Meilahden sairaalassa pandemian vuoksi. Muissa Husin aluesairaaloissa järjestelmä on jo käytössä. Järjestelmän on toimittanut yhdysvaltalainen Epic.