Kodin pikku älyapurit ovat osoittautuneet suosituiksi etenkin Yhdysvalloissa. Markkinoiden kirkkaimpana ykkösenä loistaa Amazon Alexa-tuotteillaan. Vahvasta kasvusta huolimatta Applelle markkinoista jää vain murusia.

Amazon hallitsee markkinoista peräti 70 prosenttia, Google pitää kakkospaikkaa 24 prosentilla. Apple on onnistunut Cnetin mukaan tuplaamaan osuutensa, mutta se on silti vain 6 prosenttia kokonaismarkkinasta.

Helppo selitys tilanteelle on ero laitteiden hinnassa. Applen HomePod -kaiutin maksaa 349 dollaria. Sekä Amazon että Google myyvät noin 50 dollarin hintaista versiota omasta laitteestaan. Amazonin ensimmäinen älykaiutin tuli myös markkinoille jo 2014 ja Google Home ennätti kauppoihin 2016. HomePodin piti tulla myyntiin 2017, mutta aikataulua jouduttiin viivästyttämään tämän vuoden helmikuuhun.

Vaikka Applen osuus laitteista onkin määrällisesti pieni, noudattaa HomePod yhtiön strategiaa hinnoittelun suhteen. Tutkimusyhtiö CIRP:in perustaja Josh Lowitzin mukaan Applen osuus on pieni mutta merkittävä, ja yhtiö on onnistunut nappaamaan pienen palan markkinaosuutta niin Amazonilta kuin Googlelta. Mikäli Apple päätyy julkaisemaan edullisemman version HomePodista, saattaa tilanne muuttua radikaalisti.