Apple on kertonut tuovansa uudistuksen iOS-laitteiden yksityisyysasetuksiin lähiviikkojen aikana, kertoo NBC News. Uudistus tulee piakkoin julkaistavan iOS 14.5 -päivityksen mukana.

Uuden yksityisyysasetuksen avulla käyttäjä voi valita, salliiko hän sovelluksen seurata hänen toimintaansa muiden yritysten sovelluksissa ja verkkosivuilla. Seurantaa käytetään mainosten kohdentamiseen, joka on esimerkiksi Facebookille ja Googlelle merkittävä tulonlähde.

Lähiaikoina julkaistava iOS 14.5 -päivitys (iPadille iPadOS ja Apple TV:lle tvOS) pakottaa sovelluskehittäjän kysymään lupaa, mikäli tämä haluaa saada seurantatietoja muista sovelluksista. Käyttäjälle uudistus näkyy ilmoitusikkunana päivittynyttä sovellusta ensimmäistä kertaa avattaessa.

Seuranta ja siihen perustuva kohdistettu mainonta on arkipäivää verkossa, mutta Apple haluaa saada toiminnasta läpinäkyvämpää. Muutos ei kuitenkaan ole miellyttänyt monia yrityksiä. Kun lupaa seurannalle aletaan erikseen kysyä, on hyvin mahdollista, että moni käyttäjä jättää luvan antamatta. Tämä vaikeuttaa mainontaa ja mainosten kohdentamista tietyille käyttäjille.

Tilannetta oikoakseen useat sovelluskehittäjät ovat yrittäneet kiertää Applen vaatimuksia. Eräät kehittäjät ovat yrittäneet käyttää kolmannen osapuolen työkaluja, jotka eivät niinkään seuraa laitteen käyttäjää, mutta luovat laitteesta yksilöidyn profiilin, jonka avulla seurantaa voitaisiin periaatteessa jatkaa. Apple on kuitenkin evännyt tällaisilta sovelluksilta pääsyn App Storeen, kertoo 9to5Mac.

Nyt Apple on muistutellut kehittäjiä pian voimaan astuvista uusista ehdoista, ja tarjonnut samalla sovelluskehittäjille työkaluja, joiden avulla nämä voivat tarkkailla mainoskampanjoidensa toimivuutta ilman käyttäjän seurantaa.

Apple kertoi muutoksesta jo viime kesänä iOS 14:n esittelyn yhteydessä, mutta ilmoitti syksyllä viivästyttävänsä muutosta, jotta mainostajat ehtivät sopeutua muutokseen. Myös Facebook on vastustuksestaan huolimatta ilmoittanut ottavansa kysymyksen sovelluksissaan käyttöön, koska muuten vaarana olisi tulla potkituksi ulos Applen sovelluskaupasta.