iPhone älypuhelimen kehittänyt amerikkalaisyhtiö Apple hakee kuumeisesti kumppania autonomisen sähköauton tuotantoon. Soidinmenoja on käyty ainakin korealaisen Hyundain ja japanilaisen Nissanin kanssa, mutta vaihtelevalla menestyksellä.

Sulhaskandidaatteja on enemmänkin. Aivan mutkatonta kaverin löytäminen tuskin silti on.

Japanin kolmanneksi suurin autonvalmistaja Nissan kiisti maanantaina käyvänsä autonomista ajoneuvoa koskevia neuvotteluita Applen kanssa, uutistoimisto Reuters kertoo.

Julkisuudessa esiintyneiden tietojen mukaan Apple olisi muutaman viime kuukauden aikana tehnyt yhteistyötunnusteluja juuri Nissanin suuntaan,.

The Financial Timesin tietojen mukaan yhtiöillä olisi myös ollut lyhyt neuvottelukosketus. Se olisi kaatunut Nissanin haluttomuuteen ryhtyä Apple-brändin alla kulkevien ajoneuvojen toimittajaksi.

Keskustelut eivät tietojen mukaan olisi yltäneet yhtiöiden ylimpään johtoportaaseen.

“Emme neuvottele Applen kanssa. Nissan on kuitenkin aina valmis harkitsemaan yhteistyötä ja kumppanuuksia alan muutoksen vauhdittamiseksi”, Nissanin edustaja totesi diplomaattisesti maanantaina.

Hyundai oli hilkulla?

Apple on liehitellyt matkaansa myös korealaisvalmistajaa Hyundaita. Autonomisen auton ympärille rakennettu yhteishanke näyttää kuitenkin kaatuneen korealaisvalmistajan ilmeisesti petyttyä itselleen tarjottuun rooliin.

Vielä tammikuussa uutisoitiin Hyundain suhtautuvan myönteisesti Applen kanssa tehtävään yhteistyöhön. Viime viikolla Hyundain leiri kuitenkin kiisti yhteistyökuviot.

Hyundai ei tietojen mukaan olisi tyytynyt asemaansa Applen sopimusvalmistajana, vaan yhtiön lähtökohtana oli tasapuolinen kumppanuus. Lisäksi yhteistyö jakoi Hyundain sisällä voimakkaasti mielipiteitä sitä puoltaneiden ja vastustaneiden välillä.

Korealaisvalmistaja tunnetaan autonomisuuttaan vahvasti vaalivaksi yritykseksi, joka pyrkii pitämään koko tuotantoprosessin tiukasti omissa näpeissään.

Juttu jatkuu kuvan alla

itsenäinen. Korealainen Hyundai otti etäisyyttä Appleen tietävästi pettyneenä sille tarjottuun sopimusvalmistajan rooliin. IAN LANGSDON

Autoteollisuus tosin hyödyntää mittavasti komponenttitoimittajien tarjoamia palveluita, mutta varsinaisiksi sopimusvalmistajiksi ainakaan etabloituneiden brändien näyttää olevan vaikea lähteä.

Hyundai alkaa tytäryhtiönsä Kian kanssa myydä yhteiselle täyssähköalustalle valmistettuja autoja kuluvan kevään kuluessa. Tämä leikkaa kustannuksia ja lisää tuotannon tehokkuutta.

Salaperäinen Project Titan

Applen huolella salaama autonomisen ajoneuvon kehitysprojekti on silti saanut viime kuukausina lisää tuulta purjeisiinsa. Yhtiö on värvännyt leipiinsä useita sähköautonvalmistaja Teslan entisiä johtajia, suunnannut autonomiseen ajoneuvon kehittelyyn vankkaa tekoälyosaamistaan ja kiihdyttänyt autonomisen auton ajotestejä.

Yhtiön Project Titan-hanketta onkin seurattu tarkalla silmällä, sillä se voisi potentiaalisesti muovata uusiksi autoteollisuuden käytäntöjä ja hankintaketjujen rakennetta. Esimerkiksi nostetaan yhtiön iPhone- älypuhelimen syvältä käyvät vaikutukset matkapuhelinteollisuuteen.

Uutistoimisto Bloomberg arvioi Applen etsivän edelleen sitkeästi yhtä tai useampaa yhteistyökumppania autohankkeeseensa.

Erääksi sulhaskandidaatiksi nostetaan taiwanilainen älylaitteiden sopimusvalmistaja Foxconn. Yhtiö on toiminut jo vuosikymmenen Applen suurimpana matkapuhelinten valmistajana.

Foxconnin tuotantolinjoilla valmistuu suurin osa Applen matkapuhelin-, tabletti ja tietokonetuotteista.

Viime lokakuussa taiwanilaisyhtiö väläytti autotuotantoa kohtaan tuntemaansa mielenkiintoa. Se paljasti ensimmäisen sähköautolle suunnitellun pohjalevyn.

Aiemmin viime vuonna Foxconn kertoi yhdessä FiatChryslerin kanssa Kiinaan sijoittuvista sähköauton kehitys- ja tuotantohankkeista.

Apua rajan takaa?

Myös kanadalainen komponenttivalmistaja Magna voisi vaikka Applen kelkkaan hypätä. Yhtiö keskusteli yhteisistä sähköautokuvioista omenafirman kanssa jo viisi vuotta sitten, jolloin älypuhelinyhtiö otti ensimmäisiä askeleitaan automaailmassa.

Joulukuussa 2020 Magna vahvisti asemaansa investoimalla 450 miljoonaa dollaria korealaisen LG Electronicsin kanssa perustettuun, ajoneuvojen sähköisiä voimalinjoja valmistavaan yritykseen Kiinassa.

Magna kuuluu itseoikeutetusti maailman suurimpiin sopimusvalmistajiin. Se on tehnyt yhteistyötä muun muassa BMW:n ja Land Roverin kanssa, jotka ovat hyödyntäneet tuotannossaan yhtiön Itävallan Grazin tehtailla toimivaa yksikköä.

Tähtikuvioita?

Mikäli kriteerinä pidetään käytettävissä olevaa tuotantokapasiteettia, PSA:n ja FiatChryslerin sulautuksen seurauksena syntynyt Stellantis voisi olla varteenotettava vaihtoehto.

Fiatin ja PSA:n autojen kysyntä on koronan vuoksi joutunut vastatuuleen ja jotkin tuotantolaitokset pyörivät reilusti optimitehojen alapuolella.

Tammikuussa yhtiön toimitusjohtaja Carlos Tavares totesi suoraan, että Stellantiksella on halukkuutta sähköautohankkeisiin yhdessä Applen tai jonkin muun teknologiayhtiön kanssa, kunhan se ei synnytä ”minkäänlaista teknologista riippuvuutta”.

FiatChryslerin pääjohtaja, amerikkalaistaustainen John Elkann sanoi enteellisesti jo vuonna 2016, että autoteollisuuden tulisi toimia uusien teknologiafirmojen kanssa pikemminkin yhteistyössä kuin kilpailla niitä vastaan.

Juttu jatkuu kuvan alla

Tanssii tähtien kanssa? Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares väläytti yhteistyöhaluja tammikuussa. Marco Alpozzi

”Apple ei onnistu yhdeltä istumalta”

Saksalaisen Volkswagen-konsenin pääjohtaja Herbert Diess puolestaan suhtautuu rauhallisesti Applen pyrkimyksiin tunkeutua automarkkinaan uuden äly- ja akkuteknologoansa turvin .

”Autoteollisuus on teollisuudenala, jota on vaikea vallata yhdeltä istumalta”, Diess totesi hiljan Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitungille antamassaan haastattelussa.

Volkswagen-konserni valmistautuu jo kuitenkin täyttä häkää autoalan digitaaliseen kilpajuoksuun.

Yhtiö sopi viime viikolla Microsoftin kanssa yhteistyöstä, jonka seurauksena se voi käyttää amerikkalaisen teknoyhtiön tarjoamia pilvipalveluita älykkäiden, kuljettajaa tukevien ohjelmistojen kehittämisessä ja langattomissa päivityksissä.