App Store -sovelluskauppa on tuottanut Applen mukaan sovelluskehittäjille kaikkiaan 70 miljardia dollaria. Kun ottaa huomioon Applen oman 30 prosentin palkkion, on summa todellisuudessa yli 100 miljardia, Engadget kirjoittaa.

Sata miljardia, ykkönen ja yksitoista nollaa, on lähes käsittämättömän suuri luku. Sen verran App Storen kävijät ovat kuitenkin Applen sovelluskauppaan jättäneet sitten sen julkaisun vuonna 2008.

Eikä tulot välttämättä ole ainakaan pienemään päin, sillä Applen mukaan sovelluslataukset ovat kasvaneet pelkästään viime vuoden aikana yli 70 prosenttia. Erityisen suosittuja ovat valokuva- ja videosovellukset, joiden kasvuvauhti lähentelee 90 prosenttia.

Kuukausimaksulliset sovellukset ovat Applelle myös erinomainen tulonlähde. Niiden suosio on vakaassa kasvussa. Kassavirtaa kiihdyttääkseen Apple teki viime kesäkuussa muutoksia sen omaan palkkiojärjestelmään. Ensimmäisen vuoden tilausjakson aikana Apple nappaa tavallisen 30 prosentin palkkionsa, mutta mikäli asiakas jatkaa tilaustaan myös seuraavana vuonna, Applen osuus putoaa 15 prosenttiin.

Huhujen mukaan Apple olisi laajentamassa 85/15-käytäntöä myös videosovellusten ensimmäisen vuoden tilausjaksoihin, mutta ehtona on, että sovellus on sisällytetty Applen tv-sovellukseen, Engadget huomauttaa.

Eräät palveluntarjoajat, kuten Spotify, puolestaan pyrkivät houkuttelemaan asiakkaita hankkimaan sovelluksen mieluummin suoraan valmistajalta itseltään kuin App Storesta.