Sovelluksiaan ja palveluitaan Applen App Storessa ja Googlen Play-kaupassa myyvät tahot ovat olleet pitkään erittäin tyytymättömiä jättiyritysten toimintaan etenkin rahajakoon liittyvissä kysymyksissä.

Vaihtoehdot ovat kuitenkin vähissä. Applen mobiililaitteisiin sovelluksia ei saa muuten kuin App Storesta, ja Google hallitsee Android-laitteiden sovelluskauppaa lähes yhtä suvereenisti.

”Tämä on rautanyrkkistä monopolihallintaa”, sanoi parinhakupalvelu Matchin edustaja Jared Sine Yhdysvaltain senaatin kuulemisessa. ”Jos yhdellä toimijalla on mahdollisuus sanella, kuinka sovellukset toimivat, kuinka paljon sovelluskehittäjien pitää maksaa ja usein vielä sovellusten lopullisen kohtalon, monopolihan se on.”

BBC kirjoittaa, että senaattorit ovat ottamassa selkoa Applen ja Googlen käytännöistä sekä etenkin siitä, rajoittavatko ne kilpailua toimillaan. Sovelluskaupat perivät kaikesta maksuliikenteestä jopa 30 prosentin siivun.

Erityisen katkeria tästä ovat olleet ne yritykset, joiden tulot perustuvat sovelluksen sisällä tehtäviin ostoihin, ja varsinkin maksullisten palveluiden tarjoajat.

Jälkimmäiseen ryhmään kuuluvat esimerkiksi sähköisten aikakauslehtien julkaisijat – ja Spotify. Spotifyn kansainvälinen johtaja Horacio Gutierrez puhui senaatin kuulemisessa “Apple-verosta”, mitä termiä on käyttänyt moni muukin.

Spotifyn tapauksessa raskasta on se, että Applen oma Apple Music on sen suora kilpailija. Apple voi siis suoraan haitata kilpailijansa toimintaa. ”Apple myy halvemmalla kuin me ja kieltää meitä sovelluskaupan säännöillä kertomasta, että kuukausihinta on edullisempi App Storen ulkopuolelta tilattuna.”

Spotify syyttää Applea myös siitä, että App Store on ”uskomattoman aggressiivinen” neuvotellessaan artistien ja sisällöntuottajien kanssa.

Oma lukunsa ovat syytökset muiden menestystuotteiden kopioimisesta, Techcrunch kirjoittaa. Sovelluskaupoissa hyvin menestyvien tuotteiden ominaisuuksia tuntuu merkillisen usein ilmestyvän ennemmin tai myöhemmin etenkin Applen omiin tuotteisiin.

Applen Kyle Andeerilta ja Googlen Wilson Whitelta kysyttiin, onko yhtiöillä käytössä minkäänlaista ”palomuuria” sovelluskauppojensa ja liiketoimintastrategiansa välissä. Kiemurtelevat vastaukset olisivat saaneet onkimadonkin kateelliseksi.

Suoranaisen ominaisuuksien kopioinnin lisäksi senaattori Richard Blumenthalin esiin ottaman ”palomuurin” vuotamiseen tai puuttumiseen on nähtävissä merkkejä siinä, että jostakin merkillisestä syystä Applen tuotteet ja palvelut usein saattavat rajapinnoillaan hylkiä ulkopuolisia sovelluksia.