Applen sekä muun muassa Fortnite-pelistään tunnetun Epic Gamesin vääntö alkoi viime vuonna, kun Epic sisällytti peliinsä sen oman maksujärjestelmän, joka ohjasi pelaajien maksut suoraan Epicille, kulkematta Applen kautta. Tämä rikkoi Applen sovelluskaupan ehtoja, joten Fortnite potkaistiin ulos App Storesta ja Epic vastasi haasteella.

Kyse oli laskelmoidusta kampanjasta, jolla Epic haluaa saada Applen leikkaamaan siivuaan sen sovelluskaupan myynneistä.

Epicin ja Applen oikeuskäsittely Yhdysvalloissa alkaa tänään. Epic syyttää Applea markkina-aseman väärinkäytöstä. Keskiössä on Applen siivu, jonka se ottaa sovelluskaupassaan tehtävistä ostoista sekä myös sovellusten sisällä tehtävistä ostoista.

Sovelluskaupan ehtojen mukaan Apple ottaa 15 tai 30 prosentin siivun kaikista sovellusten sisäisistä maksuista sekä sovellusten hinnoista. Ehdot edellyttävät, että sisäisten ostojen pitää tapahtua Applen kautta, eli käytännössä Apple välittää maksut kehittäjille otettuaan oman siivunsa välistä.

Oikeuskäsittelyä varten toimitetuista dokumenteista on jo ynnäilty Applen sovelluskaupan lukuja. Epicin todistajan mukaan Applen dokumentaation perusteella App Storen käyttökate vuonna 2018 oli 74,9 prosenttia ja vuonna 2019 77,8 prosenttia.

Apple on kiistänyt asiantuntijan laskelmat ja kertoi The Vergelle suorastaan odottavansa, että pääsee avaamaan asiaa oikeudessa.

Myös muut kuin Epic ovat moittineet Applen ottamaa osuutta liian suureksi. BBC:n mukaan esimerkiksi Spotify ja Tile ovat pitäneet jakoa epäreiluna.

Myös Google ottaa sen sovelluskaupassa tapahtuvista myynneistä 30 prosentin osuuden. Epic kokeili sovelluskaupan ohi tapahtuvaa pelin sisäistä kaupankäyntiä myös Androidilla, minkä seurauksena myös Google potkaisi Fortniten ulos sovelluskaupastaan.

Apple on perustellut sovelluskaupan veloituksia muun muassa sillä, että sovelluskaupan ylläpitäminen sekä sovellusten seulominen esimerkiksi haittaohjelmien varalta aiheuttavat kuluja. Sekä App Storea että Googlen Play-kauppaa on perusteltu käyttäjälle turvallisina väylinä sovellusten hankkimiselle.

Lisäksi Applen mukaan 30 prosentin siivu on alan standardi myös pelimaailmassa, ja että vastaava osuus menee kaupan ylläpitäjälle myös muun muassa Steamissä sekä PlayStation- ja Xbox-kaupoissa.

Applen mukaan sen ratkaisu on reilu pienille kehittäjille. Yhtiön mukaan 83 prosenttia sovelluksista ja 76 prosenttia peleistä on saatavilla sovelluskaupasta maksutta, jolloin kehittäjätkään eivät maksa niiden levittämisestä.

Applella on myös kaksiportainen palkkiojärjestelmä, ja yhtiön mukaan suurin osa kehittäjistä maksaa alhaisempaa, 15 prosentin osuutta. Alhaisempaan osuuteen oikeutettuja ovat alle miljoonalla dollarilla myyvät kehittäjät sekä jatkuvat tilaukset, jotka ovat jatkuneet yhtäjaksoisesti vähintään vuoden ajan.

Applen ja Epicin oikeudenkäynnin ratkaisun odotetaan tulevan toukokuun lopulla. Kehittäjien tuoman paineen lisäksi lainsäätäjät EU:ta myöden ovat alkaneet epäillä Applea markkina-aseman väärinkäytöstä, joten oikeuden päätöksestä riippumatta yhtiöllä saattaa olla edessä pakotettu muutos palkkiojärjestelmään.