Moni suomalainen on esimerkiksi viime viikkoina törmännyt mainokseen, joka sisältää kuvankaappauksen uutiselta näyttävästä artikkelista. ”Uutisessa” on varsin usein esiintynyt Apulannan rumpali Sipe Santapukki, joka muka olisi uutislähetyksessä esitellyt jotakin hämmästyttävää ansaitsemistapaa. Myös muita suomalaisjulkkiksia on käytetty.

Huijauksestahan on tietysti kyse, ja samoja mainoksia on Facebookilta ostettu lukuisilla eri nimillä.

”Kyllähän tuo vituttaa, mutta minkäs teet? Maailman suurimpiin yhtiöihin kuuluvan firman prioriteettilistan kärjessä ei varmasti ole siihen puuttuminen, että suomalaisen rokkibändin rumpalin naamaa käytetään väärin”, Santapukki sanoi Ilta-Sanomille viime viikolla.

Tällaisiin ”tietoiskuihin” on viime aikoina Facebookissa törmännyt usein.

Maailmallakin on liikkunut mainoksia, joihin on keppihevoseksi valjastettu pahaa-aavistamaton julkisuuden henkilö, joiden puoleen jopa Facebook saattaa kallistaa korvaansa – kuten Virgin-yhtiön perustaja Richard Branson tai Tesla-mies Elon Musk. Näiden vihjataan rikastuvan tietyllä bitcoin-sovelluksella, joten sellaista kannattaisi muidenkin käyttää.

Ainakaan kasvonsa huijareiden mainokseen myös menettänyt hollantilaismiljardööri John de Mol ei tyytynyt kohtaloonsa vaan on ryhtynyt peräämään oikeuksiaan Facebookilta. De Mol on tehnyt omaisuutensa muun muassa keksimällä Big Brother -ohjelman formaatin.

Reuters kirjoittaa, että de Mol on saanut tarpeekseen Facebookin touhusta ja asenteesta. Hän haastoi palvelun oikeuteen kesällä, mutta on samalla yrittänyt muutaman kuukauden ajan etsiä neuvotteluratkaisua. Nyt mies kyllästyi ja odottaa oikeuden ratkaisua.

”Kolmen kuukauden jälkeen on selvää, ettei Facebookin kanssa synny sopimusta näistä harhaanjohtavista bitcoin-mainoksista. Yhtiö vaikuttaa yhteistyöhaluiselta, mutta tämä on silkkaa savuverhoa, jolla kätketään tosiasiallinen haluttomuus hoitaa asia oikein”, de Mol ryöpyttää.

Reutersin uutisesta ei käy ilmi, vaatiiko pohatta muuta kuin että Facebook estäisi tällaiset huijausmainokset. De Molin asianajajat sanovat, että miehen nimissä tehdyillä mainoksilla olisi huijattu hollantilaisilta yhteensä 1,7 miljoonaa euroa.

The Next Web on saanut Facebookin kommentoimaan asiaa. Yhtiön tiedottaja sanoo, että yhtiö on yhtä innokas pääsemään eroon petollisista mainoksista ja poistaa ne aina löydettäessä. Tiedottaja vahvistaa, että de Molin kanssa on käyty neuvotteluja viikkojen ajan, mutta ei halua kertoa niistä enempää.

Lähde: Tivi